fbpx

Grafitgrå ny Företagsvän: ”Känns otroligt viktigt att ge vidare”

Kan man hjälpa bör man alltid hjälpa. Det tycker Elin Ginal, grundare av Grafitgrå och Företagsvän till Erikshjälpen, som också väljer att sälja ljuslyktan Hopp till förmån för projektet Flickor utan brudpris. ”Det känns väldigt roligt att få gå in i ett långsiktigt samarbete som vi nu gör med Erikshjälpen.”

Grafitgrå är en upplevelsebutik stationerad i en gammal smedja i samhället Kaxholmen strax norr om Jönköping. Elin Ginal startade företaget 2012 som ett sätt att kombinera sitt stora intresse för inredning och skapande, men också som ett sätt att skapa en genuin plats för möten och upplevelser. Den gamla smedjan rymmer i dag både inrednings- och modebutik samt kafé.
– Med Grafitgrå vill vi vara med och göra världen till en bättre plats och vi vet att den här platsen genom åren har fått betyda mycket för dem som besökt oss. Men det känns också otroligt viktigt att ge vidare med det vi gör ekonomiskt. Kan man hjälpa bör man alltid hjälpa, oavsett om det är med små eller stora medel, säger Elin Ginal.

”Vi vill göra världen till en bättre plats”

Som Företagsvän har Grafitgrå valt att ge ett årligt stöd till Erikshjälpens arbete för att stärka flickors rättigheter i Karamoja i Östafrika, en region där var tredje flicka gifts bort innan 18 års ålder. Här arbetar Erikshjälpen tillsammans med lokala partnerorganisationer i projektet Flickor utan brudpris för att fler flickor ska få gå i skolan och för att bryta negativa traditioner.
– För oss var det viktigt att få vara specifika i vårt givande. Det här blir något som vi tillsammans kan få följa och det ska bli spännande att se resultat av det arbete vi är med och stödjer.

Produktsamarbete

Som en del av samarbetet med Erikshjälpen har Grafitgrå också valt att sälja sin ljuslykta Hopp till förmån för projektet. Fem kronor från varje såld lykta går direkt till arbetet i Karamoja.
– Vi är så glada för att vi får vara med och ge flickor hopp om en ljusare framtid. Det blir ett mervärde både för kunden och produkten, att den bidrar till något mer när man köper den.
Också för de anställda hoppas och tror Elin Ginal att samarbetet ska ge ett mervärde.
– I ett långsiktigt samarbete som detta tror jag att det blir enklare för personalen att få en relation till det man stöttar och att det i sig skapar ett större engagemang än om man ger enstaka gåvor.

Här kan du läsa mer om våra företagssamarbeten.