Retro-magasin inspirerar

Magasinet Scandinavian Retro fick Erikshjälpen Second Hands utmärkelse Sveriges Second Hand Profil 2017, för sin pedagogiska retrojournalistik  som lockar både nya och gamla second hand-älskare att lära sig mer.

– Vi på redaktionen är naturligtvis jätteglada. Det känns väldigt roligt och betyder mycket! Men det är inte bara vi som jobbar med tidningen som gör den till vad den är – utan även våra engagerade läsare. De kan otroligt mycket och delar med sig av sin kunskap. Därför vill jag rikta ett stort tack till dem, säger Viveca Carlsson, chefredaktör på Scandinavian Retro.

”Fler än 64 000 läsare blir inspirerade av äldre ting”

Magasinet Scandinavian Retro startades för sex år sedan och fokuserar på skandinavisk design från 1900-talet.
– Tidningen uppfyller med råge kraven för utmärkelsen Sveriges Second Hand Profil 2017. Fler än 64 000 läsare blir inspirerade av äldre ting och textiler som driver fram ett ökat återbruk och miljömedvetenhet, säger Tomas Bjöersdorff som är verkställande chef på Erikshjälpen Second Hand.

Motivering Sveriges Second Hand Profil 2017
Med pedagogisk retrojournalistik och en nostalgisk glimt i ögat har livsstilsmagasinet Scandinavian Retro lockat läsare i många länder och inspirerat ännu fler att handla och leva med second hand.
För sitt utmärkta innehåll – med allt från bildreportage i 60-talskändisars hem till expertissvar om gamla porslinsfabrikers stämplar – och för sitt kreativa, färgstarka uttryckssätt som lockar både unga och gamla second hand-älskare att lära sig mer tilldelas Scandinavian Retro utmärkelsen Sveriges Second Hand Profil 2017.