Mellan den 29 maj och 1 juni pågår Järvaveckan i Solna i Stockholm. Erikshjälpen Second Hand är på plats och har premiär för det nya konceptet ”Pop up on the road”. Med hjälp av mobila butiker kan vi nu komma ut och möta nya kundgrupper.
Konceptet ”Secondhand.se by Erikshjälpen” har tagits till en ny nivå. Med hjälp av tillfälliga butiker på kortare event, så kallade ”Pop up on the road”, kan fler svenskar upptäcka second hand.
– Vi gör den här satsningen för att komma närmare våra kunder och få fler konsumenter att bli cirkulenter, berättar Cathrine Kylesten, Hållbarhetschef på Erikshjälpen Second Hand.
Att Erikshjälpen Second Hand i år väljer att finnas med under Järvaveckan handlar inte bara om att nå en ny marknad, utan det handlar också om att delta i det politiska samtalet.
– Förutom att sprida glädje och nytta med att handla cirkulärt hoppas vi att få visa på det mervärde som finns hos ideell second hand, i form av socialt arbete och ett överskott som går till insatser för barns rättigheter, säger Cathrine Kylesten.
Under Järvaveckan är det butikerna i Vårby och Häggvik som står för sortimentet i pop up-butiken. Besökarna kommer att kunna köpa allt från en stilig kavaj, sommarklänningar och solglasögon till ett handplockat urval för hem och hushåll.
– Vår pop up-butik visar hur enkelt och roligt det kan vara att handla second hand och samtidigt bidra till en hållbar framtid, säger Cathrine Kylesten.
Ibland får Erikshjälpen frågan, ”Vad händer med de varor som inte går att sälja i Erikshjälpen Second Hands-butiker?”. Svaret är att det går regelbundna sändningar från våra butiker till organisationen Friend to friend i Estland. I deras butiker får varorna ytterligare en chans att bli till nytta och glädje för någon annan.
Friend to friend, eller Sobralt Sobrale som de heter på estniska, är precis som Erikshjälpen en bred organisation. Genom socialt arbete inriktat på områden i Estland där statens sociala skyddsnät inte räcker till, vill man ge barn och familjer en tryggare tillvaro och bättre levnadsförhållanden.
Huvudkontoret ligger i Tarttu, men Friend to friends verksamhet finns utspridd i olika delar av Estland. Insatserna handlar om allt från humanitär akut hjälp, till sommarläger för barn eller stöd till ensamstående föräldrar. Huvudsyftet med second hand-verksamheten är att få in pengar till arbetet för barnen och då spelar organisationens 15 butiker en viktig roll.
– Vi har samarbetat med Erikshjälpen Second Hand sedan 2007, berättar Henri Lehtsaar, verkställande chef för Friend to friend. Våra butiker har även skapat jobb för över 100 människor. Idag är vi en av de mest kända second hand-kedjorna i Estland och vi har ett väl förankrat samarbete med både kyrkor och myndigheter.
Historien om Erikshjälpens relation med Friend to friend i Estland började i det lilla. Det var en butikschef i Sverige som hade en kontakt i organisationen. Man startade samarbetet genom att skicka det som de inte kunde sälja i sin butik, men som det fanns ett stort behov av på andra sidan Östersjön.
– Det är ett 20-årigt samarbete som började på gräsrotsnivå och sedan växte organiskt, säger Henri Lehtsaar. Våra Organisationer delar samma värdegrund och har samma mål om hur vi bäst kan hjälpa människor i Estland.
Från början handlade det bara om några få butiker, men nu är det 36 av Erikshjälpen Second Hands butiker i Sverige som donerar varor till Friend to friend. Under 2023 skickades 322 containrar över Östersjön med sammanlagt 17.994 kubikmeter varor från Erikshjälpens butiker. Försäljningsintäkter från varor som skickats från Sverige uppgick under förra året till strax över 26 miljoner svenska kronor.
– Det står en container hos varje butik där det kontinuerligt lastas varor. När containern är full så skickas den iväg till Estland, säger Martin Borgvall, logistikchef på Erikshjälpen Second Hand. Friend to friend skickar feedback om vad de behöver och vi har också generella riktlinjer om vilka typer av varor som inte säljer i Estland.
Väl framme fördelas varorna ut på de olika butikerna, beroende på vad de önskat och har behov av. Friend to friend har butiker i Estlands större städer, som Tarttu och Tallin, men har annars valt att etablera sig i samhällen där de sociala vinsterna blir störst.
– Det handlar inte om orter där man förväntar sig de största intäkterna, säger Martin Borgvall. Utan i stället där man vet att människor behöver handla second hand för att klara sin vardag, exempelvis i Narva på gränsen till Ryssland.
Det finns givetvis varor som inte heller går att sälja i Estland, men det är ändå bara en liten del av det som Erikshjälpen skickar kasseras. De varor som kunderna hos Sobralt Sobrale ratar skickar de vidare till exempelvis kyrkor eller andra organisationer.
Under 2023 besökte Martin Borgvall och några kollegor från Erikshjälpen Second Hand Friend to friend för att själva se hur varorna hanterades. De blev positivt överraskade när det visade sig att i princip allt tas om hand på ett bra sätt.
– Det var skönt att se att vi inte har någon anledning till oro för att saker ska dyka upp på fel plats. Nu kan vi fokusera på att bygga på våra redan bra relationer, och se hur vi ännu bättre kan justera våra sändningar för att passa för den estländska marknaden.
Friend to friend är den största second hand-kedjan med social verksamhet i Estland. Organisationen har 16 butiker och driver i anslutning til dem olika projekt för att stödja barn och deras familjer.
Exempel på projekt under 2023
Lena Elf, Presskommunikatör Erikshjälpen
I sommar lämnar Anette Alm Gustafsson sin tjänst som verkställande chef för Erikshjälpen Second Hand. Hennes efterträdare blir Jerker Sandell, som nu senast kommer från en chefsposition på IKEA.
Jerker började 2008 som timanställd i restaurangen på möbeljätten och klättrade under åren till sin nuvarande position som ekonomichef för IKEA Jönköpings marknadsområde, som innefattar länet med omnejd.
– Jag har en passion för att se både människor och resultat växa, säger Jerker. Genom att vara öppna för utveckling tror jag att vi kan uppnå verklig tillväxt i verksamheten. Nu ser jag fram emot att vara en röst för att skapa verklig förändring. Att göra cirkulär konsumtion till ett naturligt beteende hos fler konsumenter.
Trebarnspappan Jerker bor i Habo norr om Jönköping. På fritiden kretsar mycket i livet kring familj, vänner och träning och sedan några år tillbaka tillbringar han vinterhalvåret med att leda pojklaget i den lokala innebandyföreningen. Jerker spenderar gärna tid ute i skog och mark, på sommaren i löpspåret och på vintern i skidbacken. Han är också ideellt engagerad som kassör i Habo Equmenias barn- och ungdomsförening.
Mattias Ingeson, generalsekreterare för Erikshjälpen och ordförande i Erikshjälpen Second Hand är mycket nöjd med rekryteringen.
– Jerker är en erfaren chef och ledare med stor erfarenhet av försäljning och utveckling av butikskoncept. Samtidigt är han djupt rotad i de värderingar som bär upp Erikshjälpen och kommer kunna hantera utmaningarna som ligger i att leda och utveckla en verksamhet som är både ideell och kommersiell. Vi ser fram emot att få välkomna Jerker in i Erikshjälpens ledning.