I en tid av omställning behövs inspirerande förebilder – som visar att det inte bara är nödvändigt utan också lustfyllt att ställa om till en hållbar konsumtion. En sådan förebild är Isabelle McAllister, som nu tilldelas Erikshjälpen Second Hands utmärkelse Sveriges Second Hand Profil 2022. Prissumman kommer Isabelle skänka till arbete för flickors menshälsa.

– Krafter som Isabelle McAllister behövs verkligen i vårt samhälle! Hon är ett föredöme och en inspirationskälla och genom vårt pris vill vi både visa uppskattning för det arbete som hon redan har gjort och skicka med en uppmuntran inför i framtiden, säger Anette Alm Gustafsson, verkställande chef på Erikshjälpen Second Hand.

Genom tv-program som ”Äntligen hemma”, ”Fixa rummet” och ”Sommartorpet” har Isabelle McAllister blivit en färgstark inredningsprofil med hela svenska folket. Det har alltid varit självklart för henne att använda second hand i sin inredning, men förr pratade hon inte så mycket om nyttan.

På senare år har Isabelle blivit mer högljudd. Hon har utbildat sig inom klimat- och hållbarhetsfrågor och kallar sig i dag för en kreativ omställningsaktivist. 2021 gav hon ut boken ”Skavank”, som handlar om prylar, vår relation till dem och hur vi bäst kan laga och vårda dem.

– Halva boken handlar om prylar och konsumtion, i andra halvan berättar jag om olika material och hur vi kan ta hand om dem, berättar hon.

Med boken vill Isabelle både utmana gamla tankemönster och visa hur gammalt och kantstött kan få nytt liv. Vad händer om vi inser att saker som ägts och hanterats – av oss eller av andra – har något som det nya saknar? Om vi börjar se det vackra i skavankerna, och förstår vilken tillfredsställelse det faktiskt kan ge oss att ta hand om våra prylar?

– Använd det du redan har – så länge det bara går, uppmanar Isabelle McAllister.

–  Vi räddar ju inte världen genom att laga en skjorta, men jag tror att det är bra för kroppen och systemet att jobba med händerna. Genom att ta hand om det vi har börjar vi också bry oss om det mer.

Erikshjälpen Second Hand hoppas att många lyssnar till Isabelles uppmaning.

– Isabelles förmåga att se det vackra i det skavda och nötta är något vi hoppas att många kan inspireras av och ta efter. Om vi alla gör små förändringar i vårt konsumtionsbeteende så kan vi tillsammans göra skillnad. Det känns verkligen roligt att få dela ut det här priset till Isabelle, säger Josefine Janossy, Marknad- och konceptchef på Erikshjälpen Second Hand.

Isabelle McAllister var jämsides Klimatklubbens Maria Soxbo och Emma Sundh, samt Vintagemannen Ingemar Albertsson nominerad till priset Sveriges Second Hand Profil 2022, som årligen delas ut av Sveriges ledande ideella second hand-aktör. Att få utmärkelsen är Isabelle väldigt stolt över.

– Det är det ultimata priset för en gammal loppisråtta som mig. Jag är så himla stolt och glad och det känns så himla roligt. Second hand är verkligen något jag känner mig hemma i och uppskattar väldigt mycket. Det känns också vettigt att få inspirera andra att använda saker så länge det går, säger hon.

Som pristagare får Isabelle 25 000 kronor att ge till något av Erikshjälpens projekt för barns rättigheter. Valet föll på arbete för flickors menshälsa, som bland annat handlar om att runt om i världen utbilda barn och föräldrar om mens, ge flickor tillgång till säkra mensskydd och att se till att skolor har hygieniska och trygga toaletter.

– Jag önskar att vi såg mens som en kvinnokraft i stället för något som vi skäms över. Det är fortfarande så tabu, säger hon.

Motivering Sveriges Second Hand Profil 2022

Där slit-och-släng blivit norm i samhället ställer sig Sveriges Second Hand Profil 2022 på tvären. Hon kallar sig för en kreativ omställningsaktivist – och hjärtat bankar hårt för återbruk. Där andra ser brister ser hon möjligheter.

I allt från bok till tv, och inte minst i sociala medier, skapar hon engagemang kring hållbar konsumtion. Hon inspirerar och delar med sig av kunskap om hur man förlänger livet på saker och ting, och även hur man lär sig uppskatta det gamla och nötta. Tack vare Isabelle McAllister kan fler prylar få nytt liv och älskas igen, och igen.

Om utmärkelsen Årets Second Hand-profil

Om priset

Erikshjälpen Second Hand delar årligen ut utmärkelsen Sveriges Second Hand Profil till någon som genom sitt engagemang bidrar till ett ökat intresse för second hand och dess möjligheter. Det kan handla om nytänkande idéer, kreativa lösningar eller smart miljöarbete genom återbruk.

Den som tilldelas utmärkelsen Sveriges Second Hand Profil får ett diplom och en statyett, samt rätten att tilldela ett av Erikshjälpens projekt för barns rättigheter motsvarande 25 000 kronor.

Idén föddes på en whiteboard men rörelsen har vuxit långt utanför kontoret i Malmö. Korsat landsgränser och världshav. Fått vingar och flyger nu av sig själv. Det är ingen gladare för än just Henning Gillberg, grundare av White Monday – och Sveriges Second Hand Profil 2020.

Måndag 25 november 2019. Det är fem dagar kvar till årets absoluta köpfest och i gallerian vid Hornstull i Stockholm förbereds det med skyltar och erbjudanden som ska maxa kundernas spontana shoppingsug.

Under årets Black Friday kommer svenskarnas shoppingresultat att nå nya höjder – över sju miljarder kronor. Men om det vet Henning Gillberg inget än, där han står i svarta byxor, vit skjorta och vit kavaj och blickar ut över den cirkulära pop up-butiken som för dagen tagit plats i gallerian. Det han just fått veta får honom dock att ta sig för pannan och uppriktigt säga:

– Jag blir faktiskt lite tårögd.

Andhämtning.

– Ikea är med! Ikea skippar Black Friday och har lagt ut White Monday på sin startsida. Wow!

Fem timmar senare, i ett (passande nog) kritvitt konferensrum ett par våningar upp, strömmar amerikansk entusiasm ut genom den bärbara datorns högtalare. “WITH US TODAY WE HAVE HENNING GILLBERG FROM SWEDEN – THE FOOOOOUNDER OF WHITE MONDAY!”

Jag vill få alla att tänka cirkulärt
Henning Gillberg

Det är livesändning på Facebook och för ett USA-baserat budföretag berättar Henning Gillberg om tankarna bakom konceptet White Monday och ger tips om hur de kan fortsätta sprida rörelsen “over there”. För två veckor sedan var han i Singapore för att lansera konceptet. Under dagen kommer positiva rapporter därifrån, liksom från Tyskland, Serbien, Kenya, Turkiet, Kanada…

– Första året var vi 30 deltagare, andra året 180. I år är vi över 500 deltagare från 23 länder. I mig är det ett större lugn nu, för utanför mig finns det nu en rörelse som inte är beroende av mig som person. White Monday har gått från att vara något som media tycker är lite kul att lyfta, till att verkligen bli en rörelse bland folket. Och det är först då vi kan göra skillnad på riktigt.

Tre år har gått sedan Henning Gillberg, tillsammans med en dåvarande kollega, formulerade begreppet White Monday. Som ett slags motpol till den ohållbara konsumtionshets som Black Friday som begrepp står för, kände han ett tydligt behov av att peka på ett annat sätt att konsumera. Vid den tidpunkten, liksom nu, var han vd på sitt eget företag Repamera, vars affärsidé är att lappa och laga kundernas trasiga kläder. Upplevelsen var att många kunder inte kände till att det går att konsumera cirkulärt, det vill säga att ta vara på det som redan finns. Antingen genom att lappa och laga, köpa begagnat, köpa varor gjorda av återvunna material eller hyra varor istället för att köpa.

– White Monday’s kärnbudskap är att visa upp ett alternativ till nykonsumtion. Vi säger inte att man inte ska konsumera alls eller att man aldrig ska köpa nytt. Men vi behöver hitta balansen mellan ny innovation och att ta tillvara på det vi redan har. Behöver man verkligen köpa en borrmaskin om man ska borra ett hål i väggen eller räcker det om man hyr en i några timmar, borrar sitt hål och sedan lämnar tillbaka den? Om ens byxor går sönder, behöver man verkligen slänga dem och köpa ett par nya, eller kan man laga dem och fortsätta använda dem?

Första steget blev att mobilisera företag som finns inom den cirkulära ekonomin och ge dem en gemensam plattform från vilken de tillsammans kan bli en starkare röst och visa kunderna på tydliga alternativ. Till det kom organisationer, föreningar och inte minst influencers som i sociala medier gjorde rörelsen synlig genom att aktivt ta ställning för dess budskap.

– Vi får gemene person att förstå skillnaden mellan nykonsumtion och cirkulär konsumtion och på det sättet tror jag att vi gör en skillnad. Det är när vi aktiverar konsumenterna som förändringen sker, säger Henning Gillberg.

 

Varifrån kommer då hans eget engagemang för frågan? Han har svårt att underbygga det med ord, säger han. Kanske spelar den enkla uppväxten i Lenhovda i Smålands djupaste skogar, med två deltidsarbetande sjuksköterskor som föräldrar och många syskon, roll för synen på det materiellas betydelse? Kanske är det entreprenörandan, den som ledde honom till att först studera produktdesign och cirkulär ekonomi vid Malmö Universitet och därför starta Repamera, företaget där han till en början cyklade runt på Malmös gator för att hämta upp sina kunders kläder som behövde lagas?

Helt klart är att han brinner för hållbarhet – men att det sista han vill är att bli en trendig kampanjröst för detsamma.

–  Mitt viktigaste jobb är att få alla som deltar i White Monday att inte göra det till en hållbarhetskampanj. Vi vill få alla att börja tänka och konsumera cirkulärt, det är bra för alla parter och även för moder jord. Säger man att det är en hållbarhetskampanj tror jag att man bara fångar den målgrupp som redan tänker på de här frågorna. Vi vill få alla att tänka cirkulärt, oavsett om man röster vänster eller höger, oavsett om man är arg eller glad, dum eller snäll, lång eller kort. Det är bra för alla och för moder jord.

MOTIVERING SVERIGES SECOND HAND PROFIL 2020

År efter år skriker kommersiella handelsaktörer ut sitt budskap med en kraft som får oss att handla nytt för miljardtals kronor – och det bara under en enda dag. Det som började som en fyndig lek med motsatsord har nu etablerat sig som en växande motrörelse som engagerar allt ifrån privatpersoner och influencers till organisationer och företag – i Sverige men också internationellt.
Som grundare av White Monday har Sveriges Second Hand Profil 2020 med stort engagemang skapat en kraftfull rörelse som driver på den viktiga utvecklingen mot en mer cirkulär konsumtion. En rörelse som utan tvekan är det nya svarta.

 

Om utmärkelsen Årets Second Hand-profil

Priset Sveriges Second Hand Profil delas ut årligen till någon som på ett särskilt sätt har utmärkt sig inom second hand. Förutom diplom och statyett får pristagaren tilldela 25 000 kronor till ett av Erikshjälpens projekt för barns rättigheter.

Henning Gillberg mottog priset onsdagen 7 oktober vid ett event i Erikshjälpen Second Hands butik i Malmö. Han valde att tilldela sina prispengar till Erikshjälpens arbete Solrosen, som ger stöd till barn med frihetsberövade föräldrar.

Erikshjälpen Second Hands pris Sveriges Second Hand Profil tilldelas 2021 Naturskyddsföreningen för sina framgångsrika satsningar med Klädbytardagen och Prylbytardagen. Årets pristagare gör det lätt att välja rätt och visar att alla kan bidra till en hållbar utveckling.

– Vi är väldigt glada över utmärkelsen och det värmer lite extra eftersom både våra lokalföreningar och vårt rikskansli jobbat länge med de här frågorna. Det är en fin signal till våra medlemmar som genom åren lagt mycket kraft på att organisera Klädbytardagar, säger Naturskyddsföreningens generalsekreterare Karin Lexén.

Genom priset Sveriges Second Hand Profil vill Erikshjälpen Second Hand hylla och uppmuntra människor och organisationer som är förebilder och gör goda avtryck när det gäller att främja second hand och återbruk. I en tid när det är livsviktigt för samhället att ställa om behövs alla goda krafter som underlättar för människor att leva mer hållbart.

– Naturskyddsföreningen är en stark sådan kraft och gör ett fint arbete på många olika nivåer i samhället. Det känns roligt att få ge priset Sveriges Second Hand Profil 2021 till en sådan värdig pristagare, säger Anette Alm Gustafsson, verkställande chef på Erikshjälpen Second Hand.

Naturskyddsföreningen är Sveriges största miljöorganisation, som sprider kunskap, bildar opinion och påverkar beslutsfattare både lokalt, nationellt och globalt. Sedan 2010 arrangerar Naturskyddsföreningen Klädbytardagen runt om i Sverige.

– Vi befinner oss mitt i en klimatkris. I Sverige lever vi som om vi hade fyra jordklot. Då måste vi ställa om på alla områden, också hur vi konsumerar. Med Klädbytardagen ville vi skapa en arena och ett roligt sammanhang för att få fler att välja second hand och bli en del av delandets ekonomi, säger Karin Lexén.

Till Klädbytardagen kan människor ta med sig några fina plagg som de inte längre använder och byta dem mot plagg som någon annan haft med sig. Sedan 2019 finns också Prylbytardagen, där bland annat leksaker, fritidsprylar och saker till hem och kök byter ägare. Intresset för Kläd- och Prylbytardagen har vuxit varje år.

– Att man gör något konkret och roligt för miljön tror jag är skälet till att det blivit så populärt. Senast vi gjorde en stor nationell Klädbytardag, 2019, fick 58 000 plagg en ny ägare, bara i Sverige, säger Karin Lexén.

Den 9 december kommer Karin Lexén ta emot priset Sveriges Second Hand Profil 2021 vid ett event i Erikshjälpen Second Hands nya citybutik i Göteborg.

Motivering Sveriges Second Hand profil 2021

När samhället är i akut behov av att ställa om till en mer hållbar utveckling behövs initiativ som underlättar för människor att välja rätt. Genom Klädbytardagen och Prylbytardagen ger Naturskyddsföreningen ett fint exempel på att alla kan göra något för att skapa förändring. Tillsammans kan vi återanvända våra saker i mycket större utsträckning än vi gör i dag – och det är viktigt att vi blir fler som börjar göra så.

Med stor kunskap och starkt engagemang bidrar Sveriges största miljöorganisation Naturskyddsföreningen till en mer hållbar värld både lokalt, nationellt och globalt. Med Klädbytardagen och Prylbytardagen har Sveriges Second Hand Profil 2021 visat att alla kan bidra till ett mer cirkulärt samhälle genom att börja i det lilla.

Författare: Sofia Denzler

Om utmärkelsen Årets Second Hand-profil

Om priset

Erikshjälpen Second Hand delar årligen ut utmärkelsen Sveriges Second Hand Profil till någon som genom sitt engagemang bidrar till ett ökat intresse för second hand och dess möjligheter. Det kan handla om nytänkande idéer, kreativa lösningar eller smart miljöarbete genom återbruk. Elsa Billgren, Johanna Leymann, Scandinavian Retro och Henning Gillberg är några tidigare pristagare.

Den som tilldelas utmärkelsen Sveriges Second Hand Profil får ett diplom och en statyett, samt rätten att tilldela ett av Erikshjälpens projekt för barns rättigheter motsvarande 25 000 kronor.

I augusti 2019 blev Anette Alm Gustafsson ny verkställande chef för Erikshjälpen Second Hand. Med sig tar hon en gedigen erfarenhet från detaljhandeln.

I slutet av maj lämnade Tomas Bjöersdorff tjänsten som verkställande chef för Erikshjälpen Second Hand, efter åtta år på posten. Nu står det klart att hans efterträdare blir Anette Alm Gustafsson.

Anette Alm Gustafsson har en lång karriär inom detaljhandeln, och då främst dagligvaruhandeln, bakom sig. Hon har genom åren arbetat inom Bergendahl Food, Coop,Ikea, Åhléns och Dagab och har flera års erfarenhet av olika ledande befattningar.

För mig är det viktigt att organisationen jag jobbar med har tydliga mål, värderingar och är förändringsbenägen. Därför vill jag till Erikshjälpen
Anette Alm Gustafsson
Vi vill fortsätta växa och utvecklas för våra kunder och medarbetare
Daniel Grahn

– Jag vill ha nya utmaningar och vill gärna hitta dem där jag får fortsätta att jobba med kunder och medarbetare i fokus. Men nu med ett tydligt mål att göra skillnad för andra människor. För mig är det viktigt att organisationen jag jobbar med har tydliga mål, värderingar och är förändringsbenägen. Därför vill jag till Erikshjälpen, säger Anette Alm Gustafsson.

Daniel Grahn, Erikshjälpens generalsekreterare och ordförande i föreningen Erikshjälpen Second Hand, är mycket nöjd med rekryteringen.

– Med Anette Alm Gustafsson är jag trygg över stabilitet och långsiktig kvalitet, men också spänd över kommande förändringar och djärva mål. Vi vill fortsätta växa och utvecklas för våra kunder och medarbetare. Men framför allt för de utmaningar vi ser i vår omvärld och vår vision om en förändrad värld där barns drömmar får liv, säger han.

Författare: Patricia Franzén

Erikshjälpens tidning och Second Hand Magasinet har blivit ett och i veckan ser det första numret dagens ljus. En ny tidning – där hopp och hållbarhet står i fokus. Oavsett från vilket håll man läser.

Erikshjälpens tidning delas ut till alla Erikshjälpens givare och sprids också vid konserter och andra event som organisationen anordnar. Second Hand Magasinet har tidigare getts ut en gång per år och då funnits att tillgå i Erikshjälpen Second Hands dryga 60 butiker.

– Att kunna ge återkoppling från vårt barnrättsliga arbete, i Sverige och internationelltoch samtidigt inspirera till en hållbar livsstil genom vår second hand-verksamhet, känns både roligt och rimligt, säger Daniel Grahn, Erikshjälpens generalsekreterare.

 

Hållbarhet är vår tids absolut mest avgörande utmaning
Daniel Grahn

När de båda tidningarna nu integreras i varandra och bildar en ny produkt med de gemensamma ledorden ”hopp och hållbarhet”, binds också de olika verksamheterna samman på ett tydligare sätt.

– De här två orden är samlande för hela Erikshjälpens verksamhet. Hoppet står för tron på framtiden, om en längtan att bidra till en bättre och god värld. Hållbarhet är vår tids absolut mest avgörande utmaning. Hållbarhet är själva affärsmodellen för våra butiker, att vara en del i en cirkulär ekonomi och hushålla med jordens resurser. Lika avgörande är hållbarhet bakom vårt rättighetsbaserade arbete, säger Daniel Grahn.

”Hoppet står för tron på framtiden”
Daniel Grahn

Den nya tidningen läses från två håll, där artiklar om Erikshjälpens arbete för barns rättigheter möter läsaren från ena hållet och inspirerande artiklar om second hand från det andra.

–  Samtidigt som second hand-verksamhetens budskap når ut bredare genom att skickas ut till alla Erikshjälpens givare, är målet att stiftelsens arbete ska bli mer känt bland våra second hand-kunder. Även om man i butiken tar med sig ett exemplar av tidningen hem främst för att inspireras kring second hand, får man innehållet om barnrättsarbetet på köpet och ett direkt kvitto på hur pengarna från second hand gör skillnad för barn runtom i världen, säger Tomas Bjöersdorff, verkställande chef Erikshjälpen Second Hand.

Författare: Patricia Franzén

Betala med Swish genom att skanna QR-koden

QR kod Erikshjälpen
Gör så här:
  1. Öppna Swish-appen.
  2. Tryck på “Skanna” och rikta kameran över QR-koden.
  3. Bekräfta och signera betalningen med mobilt BankID.