Den cirkulära handeln med återbrukade varor spås en ljus framtid med stark tillväxt under de kommande åren. Våra Second Hand-butiker blir då allt viktigare när plånboken blir tunnare och klimatet skörare.

Svensk Handel presenterade nyligen sitt Stilindex, med en sammanfattning av modebranschens försäljningsutveckling under det gångna året. Det har varit ett tufft år med ett ännu tuffare avslut för klädhandlarna, och det ser inte ljusare ut framåt. Klädhandeln noterade en ökning på endast 0,3 procent mot föregående år i december och en tvåprocentig ökning över hela året.

De enorma volymer kläder som sätts på marknaden är ett hot mot barns trygghet.

Klädhandelns minskning är en naturlig följd av den ekonomiska utvecklingen, men vi vill tro att en del av det också har att göra med en ökad medvetenhet och insikten att klimat- och naturkrisen är ett allvar som behöver hanteras nu. De enorma volymerna som sätts på marknaden, utan verklig efterfrågan och utan chans till en bra hantering vid deras allt för tidiga end-of-life, är ett hot mot barns trygghet, nu och i framtiden.

Emelie Johansson, miljöstrateg.
Emelie Johansson.
Emelie Johansson, miljöstrateg.

När Erikshjälpen Second Hand nu sammanfattar nu sitt år 2023 kan vi konstatera att den cirkulära handeln är här för att stanna. Under 2023 ökade försäljningen av vuxenkläder med 8 procent. Det innebär en omsättning av 1 268 654 plagg i våra butiker. Totalt ökade Erikshjälpen Second Hand också sin totala försäljning med 10 procent under 2023 samt en ökning med 9 procent av antalet kunder.

Det som produceras ska vara av design och kvalitet som håller för att återbrukas.

Vår önskan är att modeproducenterna låter denna period av ekonomisk nedgång bli en reflektion kring volymproblemet. Under 2023 har det blivit tydligare än någonsin att det inte finns en cirkulär värdekedja inom fast fashion-systemet. Det är hög tid för förändring. Låt oss se minskade volymer av nyproducerat mode på marknaden och se till att det som produceras är av design och kvalitet som håller för att återbrukas. Det vinner både handeln, vi och framtida generationer på.

Författare: Emelie Johansson

Den 16-23 november lanserar Erikshjälpen Second Hand ”Vanliga veckan”, med utökade öppettider för att uppmuntra konsumenter att handla cirkulärt.

Erikshjälpen Second Hands ”Vanliga veckan” inträffar strax innan årets stora köphelg, Black Friday. ”Vanliga veckan” innebär en vecka med utökade öppettider, men annars som en vanlig vecka i second hand-kedjans butiker.

Det är dags att förändra vår syn på vad som är ett vanligt sätt att konsumera.
Cathrine Kylesten

– Vi behöver inte erbjuda varor med nedsatt pris för att vara konkurrenskraftiga och vi behöver inte göra oss till för att verka hållbara. Vi är hållbara i vår vardag och känner trygghet och stor stolthet över den verksamhet vi bedriver – 365 dagar om året, säger Cathrine Kylesten.

I denna tid skriker handeln ut sina rabatter medan det i andra änden möts upp med olika hållbarhetspåståenden för att bättra på sin image. Varje år slås nya försäljningsrekord, samtidigt som klimatkrisens effekter blir alltmer kännbara. Lagstiftning, globala överenskommelser och klimatrapporter talar sitt tydliga språk – men ändå fortsätter företag att producera, och vi människor att konsumera, nytt.

– Det är dags att förändra vår syn på vad som är ett vanligt sätt att konsumera. Hur kan det exempelvis vara så att det anses mysigt att sova i en hotellsäng, men samtidigt kan man inte tänka sig att köpa lakan second hand? säger Cathrine Kylesten.

I den kraftiga lågkonjunkturen framställs Black Friday som en slags ”välgörenhet för konsumenter” – en möjlighet att handla prisvärt fast pengarna tryter. Men i stället lockar konceptet folk att köpa mer än de har planerat, saker som inte behövs, men som ändå kostar planeten i form av råmaterial, vatten, kemikalier, energi och giftiga utsläpp.

– Fler konsumenter vill handla hållbart och cirkulärt, inte fortsätta att driva på jordens uppvärmning genom sitt köpbeteende, säger Cathrine Kylesten. Vi vill påverka normen för att second hand ska ses som något för alla och vill att fler ska få upp ögonen för vår hållbara vardag.

Vi vill påverka normen för att second hand ska ses som något för alla och vill att fler ska få upp ögonen för vår hållbara vardag.
Cathrine Kylesten
Cathrine Kylesten, hållbarhetsstrateg Erikshjälpen
Cathrine Kylesten.
Cathrine Kylesten, hållbarhetsstrateg Erikshjälpen

Läs gärna Erikshjälpens debattartikel i ämnet som publicerats i Göteborgs-Posten.

Det som är ”ofräscht” är inte att handla begagnat utan hetsen att köpa nytt.

När har din närmsta butik öppet?

Den 30 november avslutar Erikshjälpen Second Hand samarbetet med den lokala föreningen Mitt Norden Biståndscenter som driver second hand-butikerna i Västernorrlands län och Östersund.

Butikerna kommer fortsatt drivas vidare på samma sätt som hittills men under annat namn.

Det är med sorg i hjärtat vi efter många år av gott samarbete lämnar verksamheten.
Verkställande chef Anette Alm Gustafsson
Erikshjälpen Second Hands verkställande chef Anette Alm Gustafsson.
Anette Alm Gustafsson.
Erikshjälpen Second Hands verkställande chef Anette Alm Gustafsson.

– Det är med sorg i hjärtat vi efter många år av gott samarbete lämnar verksamheten, säger Erikshjälpen Second Hands verkställande chef Anette Alm Gustafsson.

Mitt Norden Biståndscenter är en förening som består av frikyrkoförsamlingar i regionen. De elva Second Hand-butikerna i samarbete med Erikshjälpen finns i Hudiksvall, Sundsvall, Timrå, Härnösand, Kramfors, Sollefteå, Fränsta, Ånge och Östersund.

När Erikshjälpen Second Hand nu väljer att lämna samarbetet är det på grund av olika åsikter och tankar på hur verksamheten ska utvecklas på sikt och hur den på bästa sätt förmår generera hjälp och stöd för de som har det svårt, både i Sverige och i världen. Under en lång period har båda parter arbetat för att hitta en lösning, men utan att lyckas.

– Varmt tack till Mitt Norden Biståndscenter, alla medarbetare, gåvogivare och kunder för ett gott samarbete och engagemang under de 30 år som Erikshjälpen Second Hand funnits i området och som möjliggjort insatser för barns rättigheter runt om i världen, säger Anette Alm Gustafsson.

Författare: Lena Elf

Återigen har Världens Barn samlat in pengar för barnens rättigheter över hela världen och även i år har Erikshjälpen bidragit på sitt sätt.

I 26 år har Radiohjälpens insamlingskampanj Världens Barn samlat in medel för att hjälpa barn i utsatta situationer världen över. I 24 av dessa åren har Erikshjälpen vandrat längs insamlingens sida och skänkt en dagskassa från samtliga Second Hand-butiker och e-handel till insamlingen. För fjärde året i rad slår dessutom Erikshjälpen rekord för sin insamling med över 3,7 miljoner kronor till förmån för Världens Barn.

Detta hade inte varit möjligt utan det stora engagemang som finns ute i alla våra butiker för Världens Barn. Så många fina lokala inslag för att stödja insamlingen har förekommit runt om i våra butiker och secondhand.se
Anette Alm Gustafsson, verkställande chef för Erikshjälpen Second Hand

Under lördagen, den 7 oktober, var det stort engagemang med olika aktiviteter i Erikshjälpens Second Hand-butiker. Barn som vuxna strömmade in för allt från korvgrillning och ansiktsmålning till att fynda sitt köp i butiken eller för att ta en kanelbulle i Farbror Eriks café. Glädjen och värmen var stor denna dag då alla köp gick till insamlingen och barnen fick en trivsam stund.

Tiotals miljoner dubbleras

Insamlingen för Världens Barn pågår året ut men under kampanjveckan, v. 40, nådde insamlingen en hög notering. Under tv-galan, som pågick under lördagen, steg resultatet upp till 72 miljoner kronor. Redan dagen därpå hade summan nått upp till 77,6 miljoner kronor.

Årets kampanj är också speciell med anledning av att välgörenhetsorganisationen Akelius Foundation dubblerar gåvorna som kommer in fram till 31 oktober. Det gör möjligheten större fler barn att ta del av de projekt och insatser som bland annat Erikshjälpen gör för sin del av de insamlade medlen.

Erikshjälpens medverkan i radio och TV

Erikshjälpen, som är en av 13 biståndsorganisationer som medverkar i insamlingen, har synts och hörts på flera håll under insamlingskampanjen.

P4:s reporter Lasse Persson var på plats i Kambodja hos Erikshjälpens samarbetspartner för att ta del av vad som görs av en del av de insamlade pengarna och vilken skillnad pengarna gör i barnens liv. Lyssna på några av de inslag som gjordes.

Jobbar för att stoppa våldet mot eleverna: ”Deras drömmar ska bli sanna”

P4 Extra Inslaget om med Lasse Persson om Erikshjälpen pågår mellan ca 20:20 – 24:40 in i sändningen.

Lasse Persson, till vänster, under besöket i Kambodja.
Lasse Persson från P4 på besök i Kambodja.
Lasse Persson, till vänster, under besöket i Kambodja.

Erikshjälpens generalsekreterare Daniel Grahn deltog i TV-sändningen och berättade om Erikshjälpens arbete där även en film från insatserna i Ukraina visades.

Tillsammans för Världens Barn Daniel Grahn och Erikshjälpen är med i sändningen mellan 43:20 och 55:20.

Daniel Grahn, längst till vänster, i SVT:s sändning.
Daniel Grahn i sändningen.
Daniel Grahn, längst till vänster, i SVT:s sändning.

Världens största tack till dig som bidrog till att Erikshjälpen kunde ge över 3,7 miljoner kronor till insamlingen för Världens Barn. Tillsammans är du med och gör skillnad för barnen. Och världen de drömmer om.

Författare: Anthon Talhaug

I fredags, den 29 september, gick startskottet för årets insamlingsvecka till Världens Barn. I 22 år har nu Erikshjälpen varit med och gett en hel dagskassa till insamlingen och i år är inget undantag.

Världens Barn är Radiohjälpens insamling för alla barns rätt till trygghet, hälsa och skola. Insamlingen sker i samarbete med Sveriges Television, Sveriges Radio och 14 civilsamhällesorganisationer, bland annat Erikshjälpen.

För Erikshjälpen är det en självklarhet att vara med och bidra till insamlingen för Världens Barn. Sedan år 2000 har Erikshjälpen varit med och bidragit på ett unikt sätt, nämligen genom att skänka en hel dagskassa från alla second hand-butiker. Förra året blev summan mer än 3,4 miljoner kronor.

Nu på lördag, den 7 oktober, har du möjlighet att bidra till insamlingen genom att handla i en av Erikshjälpens second hand-butiker. Det är då vi skänker hela dagskassan! Många butiker kommer också att ha extra aktiviteter.

Det här året är din handling dessutom viktigare än någonsin. Välgörenhetsorganisationen Akelius Foundation kommer bidra genom att dubbla de insamlade pengarna som kommer in till Världens Barn fram till den 31 oktober. Varje insamlad krona är alltså två kronor fram tills dess.

På Världens Barns hemsida kan du läsa mer om vad pengarna från insamlingen går till. Det gemensamma målet är att samla in pengar till projekt runt om i världen för att främja barns rättigheter.

Det räcker pengarna till, varldensbarn.se

Varje organisation som är med har ett speciellt projekt som lyfts varje år. Det som Erikshjälpen lyfter i år är ett projekt i Kambodja för att barn ska få en uppväxt utan våld. I särskilt utsatta områden i Kambodja hör våld till vardagen, främst på grund av fattigdom och okunskap. Där ger Erikshjälpen stöd i skolan och i föräldraklubbar som gör skillnad för att barn ska få växa upp i en värld utan våld.​

Läs gärna om Erikshjälpens projekt här: En uppväxt utan våld

Författare: Martina Bohl

I Phnom Penh City i Kambodja arbetar Erikshjälpen tillsammans med den lokala organisationen Sunshine Cambodia Organization för att stärka barns rättigheter och ge dem möjligheten att växa upp i en värld utan våld.

Alla barn har rätt att växa upp i en värld utan våld. Men i Kambodja är det långt ifrån verklighet. I särskilt utsatta områden är det inte ovanligt att vardagen kantas av våld och övergrepp i såväl hemmen som i skolorna och oftast är det vuxna – föräldrar, äldre syskon eller lärare – som använder våld mot barnen.

Det finns flera anledningar till vad som driver våldet och därför måste problemet bemötas på lika många sätt. Tillsammans med vår lokala samarbetspartner Sunshine arbetar Erikshjälpen med riktade insatser som alla, på olika sätt, syftar till att främja barns rättigheter.

En stor del av arbetet handlar om att förmedla kunskap om barns rättigheter till alla de vuxna som finns i barnens närhet. Det handlar också om att jobba med olika samhällsaktörer för att stärka barnens trygghet i den offentliga miljön och att öka deras möjligheterna att gå i skolan. Insatser som på lång sikt bygger upp barnens självförtroende och ger dem en säkrare uppväxtmiljö.

Det har gjorts stora kraftansträngningar genom åren för att främja barns rättigheter i Kambodja, men det finns fortfarande mycket jobb kvar att göra. Framför allt när det kommer till att engagera och inkludera barnets röst i beslut på olika nivåer i samhället. Tack vare Erikshjälpen och Sunshine får flickor och pojkar stöd i både skolan, ungdomsgårdar och barnklubbar med att förstå sina rättigheter – och att göra sina röster hörda.

”Nu vågar jag berätta för mamma om jag har några problem”

Slagen kunde komma om han inte hade gjort sina läxor. Eller om han var för trött för att hjälpa till hemma. Men nu har 13-årige Sereyvat och hans mamma en varm relation som bygger på ömsesidig respekt mellan varandra.

Sereyvats uppväxt utanför Phnom Pen City var länge präglad av slag och utskällningar. Hans mamma Sokuntheary, som är änka och smittad av HIV, lät ofta sitt dåliga humör gå ut över sina barn och Sereyvat kunde till exempel bli slagen om han inte hade varit skolan.

– Nu har hon slutat att slå och skälla på mig, i stället använder hon fina ord och uppmuntrar mig att göra mina läxor, säger Sereyvat.

Sedan 2017 har familjen deltagit i familjestödsverksamhet och föräldraklubbar som Erikshjälpens lokala partner Sunshine driver strax utanför Phnom Penh City. Här har Sokuntheary inte bara fått stöd i sin roll som förälder eller startkapital till att driva en liten matfirma, utan även kunskap om hur hennes barn påverkas av en uppväxt präglad av våld. Något som har gett resultat.

– Nu vågar jag berätta för mamma om mina problem och hon hjälper mig att lösa dem. Det är också stor skillnad på hur jag själv beter mig och jag märker att jag har fått ett bättre tålamod. Tidigare brukade jag ofta slåss med andra barn i skolan, nu gör jag inte det längre, säger Sereyvat.

Stödet från Sunshine och Erikshjälpen har även gett Sereyvat mod att säga till sin mamma om hon skulle slå honom igen och han känner nu till sin rätt att växa upp i en värld utan våld.

– Mina lärare motiverar mig till att komma till skolan regelbundet. När jag har något problem med andra elever, säger rektorn till mig att inte bråka med dem. Han uppmuntrar mig också att studera och säger att jag ska tänka på min mamma som försöker tjäna pengar för min utbildning och framtid, säger han.

Kostnadsexempel

  • 82 kr – Årskostnad för en förälder att delta i föräldraklubb.
  • 124 kr – Utflykt för ett barn med syfte att stärka barnets självkänsla.
  • 3100 kr – Startkapital för liten firma.

Video om Sereyvat och hans mamma

Spela video
""

En uppväxt utan våld

Erikshjälpen

En uppväxt utan våld
Erikshjälpen

Kreativiteten är viktig för Gustav och har på något sätt alltid funnits där. Den och kärleken till second hand har han fått från sin mamma, sin uppväxt och sitt barndomshem. Som kreatör vill han flytta fokus och visa att det finns andra värden i att handla och tänka hållbart. Gustav Broström är Sveriges Second Hand-profil 2023.

– Gustav Broström är ett föredöme och en inspirationskälla som öppnar upp fler ögon för second hand och visar att det är för alla! Med vårt pris vill vi visa uppskattning för det arbete han gör och skicka med en uppmuntran inför framtiden, säger Anette Alm Gustafsson, verkställande chef på Erikshjälpen Second Hand.

Gustav är 32 år gammal, född och uppvuxen i Stockholm. Han har en bakgrund inom journalistik, mode, hudvård, design och reklam. Han bor på Kungsholmen tillsammans med sin sambo Hugo.

Gustav driver Instagram-kontot ”Gustavsrum”. Där samlas både de som redan älskar second hand och de som är nybörjare inom andrahandsmarknaden. Gustav har gjort sig känd för sina inspirerande andrahandsfynd och syns både i TV-rutan och skriver för magasinet Antik och Auktion.

Instagram-kontot blev ett eget community

”Gustavsrum” är Gustavs plats på sociala medier. Där delar han med sig av sin expertis inom design och inredning och skapar innehåll med stort fokus på hållbara fynd och återbruk. Han visar upp sitt hem, där han blandar föremål från Svenskt Tenn och andra designklassiker i vackra stilleben, men också olika typer av återbruksprojekt, tips på dukningar och enkla vardagsföremål som lätt går att hitta second hand.

– Jag tycker att det finns en lika stor glädje i att läsa och ta del av kunskap, som att inspirera och dela den vidare. Jag vill inspirera folk till att göra något stort av något litet.

Genom sitt community har Gustav fått kontakt med många andra kreatörer som även de inspirerar till att ge saker nya användningsområden och driva olika projekt som skapar engagemang för second hand och återbruk.

– Det finns så mycket mer än bara dyra tekoppar inom second hand. Man kan köpa sängkläder, växtfärga och sy ett nytt sofföverdrag. Man kan måla om lampskärmar och bygga om saker, säger Gustav.

Så blev han Sveriges Second Hand-profil

Gustav Broström var en av tre finalister som nominerats till utmärkelsen Sveriges Second Hand-profil 2023. Bredvid honom stod profilerna Sara Wimmercranz och Emelie Norberg. Att vinna utmärkelsen var något som gjorde Gustav både stolt och rörd.

– Det känns väldigt overkligt men jag blev väldigt glad och rörd när jag fick beskedet. Framför allt när jag fick höra att det kommit in så många nomineringar och röster. Det är fint att man lyckas nå ut till människor. Jag är rörd och fylld av en glädje och tacksamhet, säger han.

Erikshjälpens motivering till vinsten

Han är samlaren av vackra ting som genom sitt engagemang inspirerat tusentals. I hans hem blandas svenskt tenn med återbruk och udda keramik. På ett lekfullt sätt visar han att egenpysslade dekorationer och designklassiker kan gå hand i hand och att allt från stearinljus till möbler går att finna på andra hands-marknaden.

På sitt Instagram-konto ”Gustavsrum” visar Gustav Broström hur lustfyllt det är att konsumera hållbart. Genom att vara en aldrig sinande källa till inspiration och kunskap öppnar han upp fler ögon för second hand och återbruk. Gustav bevisar att second hand är för alla, och tack vare honom får fler prylar älskas igen.

Barndomshemmet är en stor inspiration

När Gustav växte upp köpte hans mamma mycket kläder till sina barn second hand. För dem var besök på loppisar och second hand-butiker ett sätt att umgås. Gustav inspireras fortfarande av sitt barndomshem.

– Vi hade ett ganska vanligt men väldigt ombonat hem, fyllt av textiler från Svenskt Tenn, som mamma sydde kuddar, underlägg och överkast av. Därifrån kommer min kärlek till Svenskt Tenn men också till pyssel och ”Do it yourself”-andan.

Fotograf: Mira Wickman

Gustavs mamma lärde honom att ett hem inte behöver vara perfekt, så länge det skänker glädje. För att få ett trivsamt hem måste man våga prova.

– Köp den där konstiga vasen i form av en ananas, den där gigantiska tavlan eller den där jättekonstiga spegeln och prova. Det utmanar jag mig själv med hela tiden. Ett hem blir aldrig färdigt. Det finns en glädje i att prova nya saker, ändra och lära sig mer, säger Gustav.

Så ställer du om till att handla mer second hand

Gustavs bästa råd för att ställa om till att handla mer second hand är att planera sina besök och besöka second hand-butiker frekvent.

– Det är svårt att göra ekonomiska klipp på andrahandsmarknaden idag. Men det finns andra värden – ett lugnare tempo, vardagsglädjen föremålet skänker, föremålens resa och vad föremålet symboliserar till exempel, säger Gustav och fortsätter.

– Jag kanske köper ett fat i januari men hittar inte den tillhörande koppen förrän i december. Den väntan ger föremålet ett annat värde.

Vinstsumman skänks till Erikshjälpen Framtidsverkstad

Som pristagare får Gustav 25 000 kronor att ge till något av Erikshjälpens projekt för barns rättigheter. Valet föll på Erikshjälpens arbete med jämlika uppväxtvillkor, med fokus på Erikshjälpen Framtidsverkstad. Erikshjälpen Framtidsverkstad skapar delaktighet bland barn och unga i Sverige, genom trygga och kreativa mötesplatser runtom i landet, som drivs i samverkan med lokala aktörer.

– När jag växte upp hade jag ynnesten att spela fotboll, gå på scouter och spela teater. Jag vill tro att dessa sammanhang hjälpte att forma mig som människa, och för det är jag otroligt tacksam. Därför väljer jag att stötta Erikshjälpen Framtidsverkstad eftersom jag tror på kraften i kreativitet, att ha någonstans att vara och att alla ska få lika villkor i samhället.

– Genom att tillhandahålla en fysisk plats och aktiviteter skapar Erikshjälpen Framtidsverkstad meningsfulla sammanhang. Det är ovärderligt, säger Gustav.

Om utmärkelsen Årets Second Hand-profil

Erikshjälpen Second Hand delar årligen ut utmärkelsen Sveriges Second Hand-profil till någon som genom sitt engagemang bidrar till ett ökat intresse för second hand och dess möjligheter. Det kan handla om nytänkande idéer, kreativa lösningar eller smart miljöarbete genom återbruk.

Den som tilldelas utmärkelsen Sveriges Second Hand-Profil får ett diplom och en statyett, samt rätten att tilldela ett av Erikshjälpens projekt för barns rättigheter motsvarande 25 000 kronor.

I en tid av omställning behövs inspirerande förebilder – som visar att det inte bara är nödvändigt utan också lustfyllt att ställa om till en hållbar konsumtion. En sådan förebild är Isabelle McAllister, som nu tilldelas Erikshjälpen Second Hands utmärkelse Sveriges Second Hand Profil 2022. Prissumman kommer Isabelle skänka till arbete för flickors menshälsa.

– Krafter som Isabelle McAllister behövs verkligen i vårt samhälle! Hon är ett föredöme och en inspirationskälla och genom vårt pris vill vi både visa uppskattning för det arbete som hon redan har gjort och skicka med en uppmuntran inför i framtiden, säger Anette Alm Gustafsson, verkställande chef på Erikshjälpen Second Hand.

Genom tv-program som ”Äntligen hemma”, ”Fixa rummet” och ”Sommartorpet” har Isabelle McAllister blivit en färgstark inredningsprofil med hela svenska folket. Det har alltid varit självklart för henne att använda second hand i sin inredning, men förr pratade hon inte så mycket om nyttan.

På senare år har Isabelle blivit mer högljudd. Hon har utbildat sig inom klimat- och hållbarhetsfrågor och kallar sig i dag för en kreativ omställningsaktivist. 2021 gav hon ut boken ”Skavank”, som handlar om prylar, vår relation till dem och hur vi bäst kan laga och vårda dem.

– Halva boken handlar om prylar och konsumtion, i andra halvan berättar jag om olika material och hur vi kan ta hand om dem, berättar hon.

Med boken vill Isabelle både utmana gamla tankemönster och visa hur gammalt och kantstött kan få nytt liv. Vad händer om vi inser att saker som ägts och hanterats – av oss eller av andra – har något som det nya saknar? Om vi börjar se det vackra i skavankerna, och förstår vilken tillfredsställelse det faktiskt kan ge oss att ta hand om våra prylar?

– Använd det du redan har – så länge det bara går, uppmanar Isabelle McAllister.

–  Vi räddar ju inte världen genom att laga en skjorta, men jag tror att det är bra för kroppen och systemet att jobba med händerna. Genom att ta hand om det vi har börjar vi också bry oss om det mer.

Erikshjälpen Second Hand hoppas att många lyssnar till Isabelles uppmaning.

– Isabelles förmåga att se det vackra i det skavda och nötta är något vi hoppas att många kan inspireras av och ta efter. Om vi alla gör små förändringar i vårt konsumtionsbeteende så kan vi tillsammans göra skillnad. Det känns verkligen roligt att få dela ut det här priset till Isabelle, säger Josefine Janossy, Marknad- och konceptchef på Erikshjälpen Second Hand.

Isabelle McAllister var jämsides Klimatklubbens Maria Soxbo och Emma Sundh, samt Vintagemannen Ingemar Albertsson nominerad till priset Sveriges Second Hand Profil 2022, som årligen delas ut av Sveriges ledande ideella second hand-aktör. Att få utmärkelsen är Isabelle väldigt stolt över.

– Det är det ultimata priset för en gammal loppisråtta som mig. Jag är så himla stolt och glad och det känns så himla roligt. Second hand är verkligen något jag känner mig hemma i och uppskattar väldigt mycket. Det känns också vettigt att få inspirera andra att använda saker så länge det går, säger hon.

Som pristagare får Isabelle 25 000 kronor att ge till något av Erikshjälpens projekt för barns rättigheter. Valet föll på arbete för flickors menshälsa, som bland annat handlar om att runt om i världen utbilda barn och föräldrar om mens, ge flickor tillgång till säkra mensskydd och att se till att skolor har hygieniska och trygga toaletter.

– Jag önskar att vi såg mens som en kvinnokraft i stället för något som vi skäms över. Det är fortfarande så tabu, säger hon.

Motivering Sveriges Second Hand Profil 2022

Där slit-och-släng blivit norm i samhället ställer sig Sveriges Second Hand Profil 2022 på tvären. Hon kallar sig för en kreativ omställningsaktivist – och hjärtat bankar hårt för återbruk. Där andra ser brister ser hon möjligheter.

I allt från bok till tv, och inte minst i sociala medier, skapar hon engagemang kring hållbar konsumtion. Hon inspirerar och delar med sig av kunskap om hur man förlänger livet på saker och ting, och även hur man lär sig uppskatta det gamla och nötta. Tack vare Isabelle McAllister kan fler prylar få nytt liv och älskas igen, och igen.

Om utmärkelsen Årets Second Hand-profil

Om priset

Erikshjälpen Second Hand delar årligen ut utmärkelsen Sveriges Second Hand Profil till någon som genom sitt engagemang bidrar till ett ökat intresse för second hand och dess möjligheter. Det kan handla om nytänkande idéer, kreativa lösningar eller smart miljöarbete genom återbruk.

Den som tilldelas utmärkelsen Sveriges Second Hand Profil får ett diplom och en statyett, samt rätten att tilldela ett av Erikshjälpens projekt för barns rättigheter motsvarande 25 000 kronor.

Idén föddes på en whiteboard men rörelsen har vuxit långt utanför kontoret i Malmö. Korsat landsgränser och världshav. Fått vingar och flyger nu av sig själv. Det är ingen gladare för än just Henning Gillberg, grundare av White Monday – och Sveriges Second Hand Profil 2020.

Måndag 25 november 2019. Det är fem dagar kvar till årets absoluta köpfest och i gallerian vid Hornstull i Stockholm förbereds det med skyltar och erbjudanden som ska maxa kundernas spontana shoppingsug.

Under årets Black Friday kommer svenskarnas shoppingresultat att nå nya höjder – över sju miljarder kronor. Men om det vet Henning Gillberg inget än, där han står i svarta byxor, vit skjorta och vit kavaj och blickar ut över den cirkulära pop up-butiken som för dagen tagit plats i gallerian. Det han just fått veta får honom dock att ta sig för pannan och uppriktigt säga:

– Jag blir faktiskt lite tårögd.

Andhämtning.

– Ikea är med! Ikea skippar Black Friday och har lagt ut White Monday på sin startsida. Wow!

Fem timmar senare, i ett (passande nog) kritvitt konferensrum ett par våningar upp, strömmar amerikansk entusiasm ut genom den bärbara datorns högtalare. “WITH US TODAY WE HAVE HENNING GILLBERG FROM SWEDEN – THE FOOOOOUNDER OF WHITE MONDAY!”

Jag vill få alla att tänka cirkulärt
Henning Gillberg

Det är livesändning på Facebook och för ett USA-baserat budföretag berättar Henning Gillberg om tankarna bakom konceptet White Monday och ger tips om hur de kan fortsätta sprida rörelsen “over there”. För två veckor sedan var han i Singapore för att lansera konceptet. Under dagen kommer positiva rapporter därifrån, liksom från Tyskland, Serbien, Kenya, Turkiet, Kanada…

– Första året var vi 30 deltagare, andra året 180. I år är vi över 500 deltagare från 23 länder. I mig är det ett större lugn nu, för utanför mig finns det nu en rörelse som inte är beroende av mig som person. White Monday har gått från att vara något som media tycker är lite kul att lyfta, till att verkligen bli en rörelse bland folket. Och det är först då vi kan göra skillnad på riktigt.

Tre år har gått sedan Henning Gillberg, tillsammans med en dåvarande kollega, formulerade begreppet White Monday. Som ett slags motpol till den ohållbara konsumtionshets som Black Friday som begrepp står för, kände han ett tydligt behov av att peka på ett annat sätt att konsumera. Vid den tidpunkten, liksom nu, var han vd på sitt eget företag Repamera, vars affärsidé är att lappa och laga kundernas trasiga kläder. Upplevelsen var att många kunder inte kände till att det går att konsumera cirkulärt, det vill säga att ta vara på det som redan finns. Antingen genom att lappa och laga, köpa begagnat, köpa varor gjorda av återvunna material eller hyra varor istället för att köpa.

– White Monday’s kärnbudskap är att visa upp ett alternativ till nykonsumtion. Vi säger inte att man inte ska konsumera alls eller att man aldrig ska köpa nytt. Men vi behöver hitta balansen mellan ny innovation och att ta tillvara på det vi redan har. Behöver man verkligen köpa en borrmaskin om man ska borra ett hål i väggen eller räcker det om man hyr en i några timmar, borrar sitt hål och sedan lämnar tillbaka den? Om ens byxor går sönder, behöver man verkligen slänga dem och köpa ett par nya, eller kan man laga dem och fortsätta använda dem?

Första steget blev att mobilisera företag som finns inom den cirkulära ekonomin och ge dem en gemensam plattform från vilken de tillsammans kan bli en starkare röst och visa kunderna på tydliga alternativ. Till det kom organisationer, föreningar och inte minst influencers som i sociala medier gjorde rörelsen synlig genom att aktivt ta ställning för dess budskap.

– Vi får gemene person att förstå skillnaden mellan nykonsumtion och cirkulär konsumtion och på det sättet tror jag att vi gör en skillnad. Det är när vi aktiverar konsumenterna som förändringen sker, säger Henning Gillberg.

 

Varifrån kommer då hans eget engagemang för frågan? Han har svårt att underbygga det med ord, säger han. Kanske spelar den enkla uppväxten i Lenhovda i Smålands djupaste skogar, med två deltidsarbetande sjuksköterskor som föräldrar och många syskon, roll för synen på det materiellas betydelse? Kanske är det entreprenörandan, den som ledde honom till att först studera produktdesign och cirkulär ekonomi vid Malmö Universitet och därför starta Repamera, företaget där han till en början cyklade runt på Malmös gator för att hämta upp sina kunders kläder som behövde lagas?

Helt klart är att han brinner för hållbarhet – men att det sista han vill är att bli en trendig kampanjröst för detsamma.

–  Mitt viktigaste jobb är att få alla som deltar i White Monday att inte göra det till en hållbarhetskampanj. Vi vill få alla att börja tänka och konsumera cirkulärt, det är bra för alla parter och även för moder jord. Säger man att det är en hållbarhetskampanj tror jag att man bara fångar den målgrupp som redan tänker på de här frågorna. Vi vill få alla att tänka cirkulärt, oavsett om man röster vänster eller höger, oavsett om man är arg eller glad, dum eller snäll, lång eller kort. Det är bra för alla och för moder jord.

MOTIVERING SVERIGES SECOND HAND PROFIL 2020

År efter år skriker kommersiella handelsaktörer ut sitt budskap med en kraft som får oss att handla nytt för miljardtals kronor – och det bara under en enda dag. Det som började som en fyndig lek med motsatsord har nu etablerat sig som en växande motrörelse som engagerar allt ifrån privatpersoner och influencers till organisationer och företag – i Sverige men också internationellt.
Som grundare av White Monday har Sveriges Second Hand Profil 2020 med stort engagemang skapat en kraftfull rörelse som driver på den viktiga utvecklingen mot en mer cirkulär konsumtion. En rörelse som utan tvekan är det nya svarta.

 

Om utmärkelsen Årets Second Hand-profil

Priset Sveriges Second Hand Profil delas ut årligen till någon som på ett särskilt sätt har utmärkt sig inom second hand. Förutom diplom och statyett får pristagaren tilldela 25 000 kronor till ett av Erikshjälpens projekt för barns rättigheter.

Henning Gillberg mottog priset onsdagen 7 oktober vid ett event i Erikshjälpen Second Hands butik i Malmö. Han valde att tilldela sina prispengar till Erikshjälpens arbete Solrosen, som ger stöd till barn med frihetsberövade föräldrar.

I en tid av social distansering vill Rafiki minska avståndet mellan barn i olika länder. Nu lanseras e-lektioner som bjuder in världen i klassrummet.

Genom bilder, filmer och barns egna berättelser får svenska skolelever i låg- och mellanstadiet lära sig mer om barnkonventionen och de globala målen.

Arbetet med e-lektioner började hösten 2019 för att nå ännu fler pedagoger och elever runt om i Sverige.

– Med den nuvarande situationen känns lektionerna än mer aktuella och rätt i tiden. Genom denna utveckling av Rafiki kan ännu fler barn få utbildning om barns rättigheter och verktyg för att vara med och skapa förändring, säger Birgitta Johansson, programchef på Erikshjälpen.

– Rättighets- och värdegrundsfrågor är en viktig del av IM:s arbete och i en tid då barnkonventionen just blivit lag i Sverige känns det extra angeläget att vara med och stötta arbetet med e-lektioner för kommande generationers fortsatta arbete med global utveckling, säger Annika Thelin, regionchef på IM, Individuell Människohjälp.

Rafiki nådde under 2019 ut till 60 000 elever och 7 500 pedagoger laddade ner materialet. Detta främst genom klassrumsbesök, fortbildning av pedagoger, Rafikis digitala närvaro och Rafikis tidning. Med de nya e-lektionerna hoppas Rafiki att fler runt om i Sverige ska få nytta av materialet om bars rättigheter, värdegrundsfrågor och de globala målen.

– Med Rafiki ska det vara enkelt för pedagoger att integrera global utveckling och barns lika rättigheter i den dagliga undervisningen. Oavsett vilken förkunskap pedagogen har i ämnet sedan tidigare. Till varje lektion finns därför lärarinstruktioner, kopplingar till läroplan och länkar för den som vill läsa på, säger Andreas Hallman, kommunikatör Rafiki.

Vi ger barn inblick i andra barns vardag och visar likheter trots olika levnadsvillkor
Andreas Hallman

Lektionerna är också skalbara och kan anpassas efter elevernas behov och intressen. Pedagogen kan plocka ut övningar ur lektionerna eller använda lektionen i sin helhet. De kan användas i klassrummet likväl som för distansstudier och läxor. Fokus ligger på berättelserna från och om barn i olika delar av världen.

– Vi ger barn inblick i andra barns vardag och visar likheter trots olika levnadsvillkor. Det ger barn större förståelse för alla människors lika värde. Det ökar också toleransen för olikheter och viljan att bidra till en positiv utveckling i världen, säger Andreas Hallman, kommunikatör Rafiki.

Författare: Sofia Denzler

Om Rafiki

Rafiki skapar e-lektioner som bjuder in världen i ditt klassrum. I bilder, filmer och barns egna berättelser väver vi in viktiga funderingar kring värdegrundsfrågor, barnkonventionen och globala målen. Lektionerna är anpassade för årskurs 2–6. Rafiki erbjuder också klassrumsbesök, fortbildning för lärare, lektionsmaterial och en tidning. Rafiki startade 1994 och är ett samarbete mellan barnrättsorganisationen Erikshjälpen och IM. www.pedagog.rafiki.se

Betala med Swish genom att skanna QR-koden

QR kod Erikshjälpen
Gör så här:
  1. Öppna Swish-appen.
  2. Tryck på “Skanna” och rikta kameran över QR-koden.
  3. Bekräfta och signera betalningen med mobilt BankID.