Erikshjälpen Second Hand har bestämt sig för att framåt inte sälja eller ta emot produkter från SHEIN. Hållbarhetschef Cathrine Kylesten berättar om beslutet.
– Vi har fattat beslutet baserat på rapporter från Greenpeace, samt de varningar Kemikalieinspektionen och Konsumentverket gått ut med gällande plagg från direktimport, som exempelvis SHEIN, säger Cathrine Kylesten, hållbarhetschef på Erikshjälpen Second Hand.
Hållbarhetschefen betonar att beslutet följer försiktighetsprincipen enligt miljöbalken, som innebär att verksamheter ska förebygga risker för både människors hälsa och miljön.
Enligt Erikshjälpen är det svårt att säkerställa att direktimporterade produkter från SHEIN möter europeiska krav på innehåll och arbetsförhållanden.
– Genom att undvika att sälja produkter från SHEIN kan vi på Erikshjälpen Second Hand upprätthålla våra värderingar om hållbarhet, rättvisa och etik i konsumtionen, säger Cathrine Kylesten.
För plattformar, såsom AliExpress, Temu och Wish, som också säljer produkter av tvivelaktig kvalitet och tillverkning, är det svårare att införa riktlinjer, eftersom de fungerar som marknadsplatser för flera olika märken.
Både de produkter från SHEIN som redan finns hos Erikshjälpen Second Hand och de som lämnas in framöver kommer att hanteras som textilt avfall. I kommuner där textilsortering inte finns tillgängligt sorteras det som brännbart.
Beslutet att inte ta emot eller sälja produkter från SHEIN kan komma att omprövas om produkterna i framtiden uppfyller svensk lagstiftning.
Förra året lanserade Erikshjälpen Second Hand konceptet “Vanliga veckan”. En motreaktion på Black Friday/week/month, som ska driva på konsumtion inför julhelgen. Under Vanliga veckan ifrågasatte vi normer och vanliga tankevurpor kring konsumtion, som ett sätt att få fler att få upp ögonen för cirkulär shopping.
Nu har vi gått in i årets köphetskampanj i handeln, och vårt motkoncept är viktigare än någonsin. Att göra second hand till det normala sättet att konsumera. För vi undrar fortfarande hur nyproduktion kan vara norm, fast vi idag vet så mycket bättre? För många är det fortfarande otänkbart att köpa varor som någon annan har använt innan. Trots att det upplevs lyxigt att sova i en hotellsäng med lakan många andra sovit i, eller äta på restaurang där gaffeln sett insidan på ett oändligt antal munnar.
Julmånaden är en tid då vår konsumtion verkligen når sin kulmen för året. Nu för tiden verkar dessutom även helgerna numera gå i de snabba trendernas tecken. Är det inte märkligt? Ett år ska julen vara blå, för att nästa år bli beige, tredje året grön och året därefter röd igen. Vi köper ny inredning, pynt, kläder, klappar och mat som om det inte fanns en morgondag.
Julen som annars kunde vara ett så tydligt exempel på vad cirkulär omställning kan erbjuda. Om vi låter bli att köpa nytt och i stället återanvänder julpynt och julklänningar, då kan vi ge våra barn de där skimrande minnena av julen. En känsla av trygghet och nostalgi, som byggs upp av att samma tomte placeras ut på samma plats och att samma julgranskulor hängs i granen år från år.
Ibland verkar det som att julen mest handlar om att skaffa en ny stjärna att hänga upp i fönstret, en unik styling av julgranen, en nissedörr med otaliga tillbehör, julkalendrar med te, smink, leksaker eller vin. Men har vi inte någonstans hamnat fel i våra prioriteringar? Är inte de finaste minnena av julen våra traditioner? Det som står oförändrat år från år?
Det finns naturligtvis tillfällen när det är rimligt att konsumera nytt. Men då gäller det att välja rätt. Det kan kännas enkelt och ekonomiskt att köpa billiga varor, men i längden är det ett dyrt och ohållbart val. Produkter av sämre kvalitet går sönder snabbare och måste ersättas oftare.
Produkter som håller länge är mer än bara en personlig investering – de är byggstenar i ett cirkulärt system. De behåller sitt värde och lever vidare genom secondhandmarknaden, där de kan renoveras, repareras och användas om och om igen. En billig produkt som snabbt hamnar på soptippen har inte den möjligheten. Det köpval vi gör i dag är direkt avgörande för om våra saker kan leva vidare i ett cirkulärt kretslopp.
Nykonsumtion kommer alltid att finnas, men det gäller att lyfta blicken och välja produkter som kan leva länge. Genom att köpa färre, men bättre saker, lägger vi grunden för en hållbar ekonomi som kan ta oss in i framtiden. Vi skapar en marknad där kvalitetsprodukter får nytt liv, och där secondhand blir lika attraktivt och tillgängligt som att köpa nytt. Och när det finns behov av att fylla på i julpyntslådan, vet vi att det inte behöver produceras en enda tomte till. När du väljer pynt och klappar från ideell second hand gör du också julen bättre för alla barn.
En konkret handling som minskar trycket på miljö och klimat, så att framtida generationer kan få det bättre. Så låt den här julen vara cirkulär, både för barnen du har omkring dig och för de som finns längre bort.
Författare:
Jerker Sandell, verkställande chef för Erikshjälpen Second Hand
Cathrine Kylesten, hållbarhetschef för Erikshjälpen Second Hand
Den 12 augusti 2024 tillträdde Jerker Sandell som ny verkställande chef för Erikshjälpen Second Hand. Ett av Jerkers uppdrag blir att introducera cirkulär konsumtion till nya kundgrupper.
Som chef för Erikshjälpen Second Hand kommer Jerker att ansvara över 51 butiker runt om i landet. Erikshjälpen Second Hand är dessutom en verksamhet som vill och behöver växa, tack vare det ökande engagemanget för hållbar konsumtion.
– Intresset för second hand har ökat enormt mycket bara de senaste fem åren. Vi har breddat vår kundgrupp och många yngre har hittat till våra butiker. Nu ska vi arbeta för att ännu fler upptäcker hur Erikshjälpen inte bara gör gott för plånboken och klimatet, utan också bidrar till insatser för barn runt om i världen.
I höst är Jerkers prioritet att lära känna sin nya organisation. Han betonar vikten av att få med sig alla medarbetare i arbetet att nå ut till nya marknader.
– Jag vill lära känna de människor som på olika sätt har en uppgift i våra butiker och hubbar och ta del av deras berättelse och kunskap. Jag ser också fram emot att möta våra kunder och höra deras tankar om Erikshjälpen Second Hand.
Mellan den 29 maj och 1 juni pågår Järvaveckan i Solna i Stockholm. Erikshjälpen Second Hand är på plats och har premiär för det nya konceptet ”Pop up on the road”. Med hjälp av mobila butiker kan vi nu komma ut och möta nya kundgrupper.
Konceptet ”secondhand.se by Erikshjälpen” har tagits till en ny nivå. Med hjälp av tillfälliga butiker på kortare event, så kallade ”Pop up on the road”, kan fler svenskar upptäcka second hand.
– Vi gör den här satsningen för att komma närmare våra kunder och få fler konsumenter att bli cirkulenter, berättar Cathrine Kylesten, Hållbarhetschef på Erikshjälpen Second Hand.
Att Erikshjälpen Second Hand i år väljer att finnas med under Järvaveckan handlar inte bara om att nå en ny marknad, utan det handlar också om att delta i det politiska samtalet.
– Förutom att sprida glädje och nytta med att handla cirkulärt hoppas vi att få visa på det mervärde som finns hos ideell second hand, i form av socialt arbete och ett överskott som går till insatser för barns rättigheter, säger Cathrine Kylesten.
Under Järvaveckan är det butikerna i Vårby och Häggvik som står för sortimentet i pop up-butiken. Besökarna kommer att kunna köpa allt från en stilig kavaj, sommarklänningar och solglasögon till ett handplockat urval för hem och hushåll.
– Vår pop up-butik visar hur enkelt och roligt det kan vara att handla second hand och samtidigt bidra till en hållbar framtid, säger Cathrine Kylesten.
Ibland får Erikshjälpen frågan, ”Vad händer med de varor som inte går att sälja i Erikshjälpen Second Hands-butiker?”. Svaret är att det går regelbundna sändningar från våra butiker till organisationen Friend to friend i Estland. I deras butiker får varorna ytterligare en chans att bli till nytta och glädje för någon annan.
Friend to friend, eller Sobralt Sobrale som de heter på estniska, är precis som Erikshjälpen en bred organisation. Genom socialt arbete inriktat på områden i Estland där statens sociala skyddsnät inte räcker till, vill man ge barn och familjer en tryggare tillvaro och bättre levnadsförhållanden.
Huvudkontoret ligger i Tarttu, men Friend to friends verksamhet finns utspridd i olika delar av Estland. Insatserna handlar om allt från humanitär akut hjälp, till sommarläger för barn eller stöd till ensamstående föräldrar. Huvudsyftet med second hand-verksamheten är att få in pengar till arbetet för barnen och då spelar organisationens 15 butiker en viktig roll.
– Vi har samarbetat med Erikshjälpen Second Hand sedan 2007, berättar Henri Lehtsaar, verkställande chef för Friend to friend. Våra butiker har även skapat jobb för över 100 människor. Idag är vi en av de mest kända second hand-kedjorna i Estland och vi har ett väl förankrat samarbete med både kyrkor och myndigheter.
Historien om Erikshjälpens relation med Friend to friend i Estland började i det lilla. Det var en butikschef i Sverige som hade en kontakt i organisationen. Man startade samarbetet genom att skicka det som de inte kunde sälja i sin butik, men som det fanns ett stort behov av på andra sidan Östersjön.
– Det är ett 20-årigt samarbete som började på gräsrotsnivå och sedan växte organiskt, säger Henri Lehtsaar. Våra Organisationer delar samma värdegrund och har samma mål om hur vi bäst kan hjälpa människor i Estland.
Från början handlade det bara om några få butiker, men nu är det 36 av Erikshjälpen Second Hands butiker i Sverige som donerar varor till Friend to friend. Under 2023 skickades 322 containrar över Östersjön med sammanlagt 17.994 kubikmeter varor från Erikshjälpens butiker. Försäljningsintäkter från varor som skickats från Sverige uppgick under förra året till strax över 26 miljoner svenska kronor.
– Det står en container hos varje butik där det kontinuerligt lastas varor. När containern är full så skickas den iväg till Estland, säger Martin Borgvall, logistikchef på Erikshjälpen Second Hand. Friend to friend skickar feedback om vad de behöver och vi har också generella riktlinjer om vilka typer av varor som inte säljer i Estland.
Väl framme fördelas varorna ut på de olika butikerna, beroende på vad de önskat och har behov av. Friend to friend har butiker i Estlands större städer, som Tarttu och Tallin, men har annars valt att etablera sig i samhällen där de sociala vinsterna blir störst.
– Det handlar inte om orter där man förväntar sig de största intäkterna, säger Martin Borgvall. Utan i stället där man vet att människor behöver handla second hand för att klara sin vardag, exempelvis i Narva på gränsen till Ryssland.
Det finns givetvis varor som inte heller går att sälja i Estland, men det är ändå bara en liten del av det som Erikshjälpen skickar kasseras. De varor som kunderna hos Sobralt Sobrale ratar skickar de vidare till exempelvis kyrkor eller andra organisationer.
Under 2023 besökte Martin Borgvall och några kollegor från Erikshjälpen Second Hand Friend to friend för att själva se hur varorna hanterades. De blev positivt överraskade när det visade sig att i princip allt tas om hand på ett bra sätt.
– Det var skönt att se att vi inte har någon anledning till oro för att saker ska dyka upp på fel plats. Nu kan vi fokusera på att bygga på våra redan bra relationer, och se hur vi ännu bättre kan justera våra sändningar för att passa för den estländska marknaden.
Friend to friend är den största second hand-kedjan med social verksamhet i Estland. Organisationen har 16 butiker och driver i anslutning til dem olika projekt för att stödja barn och deras familjer.
Exempel på projekt under 2023
Lena Elf, Presskommunikatör Erikshjälpen
På Sveriges Overshoot Day, söndagen den 21 april, har vi svenskar förbrukat vår årsbudget av jordens naturliga resurser. Om alla människor på planeten levde som vi, skulle det efter i dag inte finnas något kvar.
Visst rimmar det illa med den så ofta citerade definitionen av hållbar utveckling från Brundtland-kommissionen;
”En hållbar utveckling är en utveckling som tillfredsställer dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillfredsställa sina behov”.
Sedan FN-rapporten publicerades har vi upprepat denna mening som ett slags mantra, men inte mycket har förbättrats när det kommer till våra konsumtionsnivåer. Tvärtom faktiskt. Materialkonsumtionen i Sverige ligger på hela 25 ton per person och år, eller 70 kg per dygn. 2020 konstaterades att massan av material skapat av människan överstigit massan av allt levande på planeten. Att vi står inför en planetär kris är ett faktum.
Att Sveriges Over Shoot Day infaller allt tidigare på året visar att omställningen till en cirkulär ekonomi inte sker tillräckligt snabbt. Frågan är vad vi måste göra för att skynda på processen? Det pratas ofta om en generationsklyfta i klimatdebatten, men när det kommer till konsumtionens påverkan visar studier att kön är en mer avgörande faktor. Män och kvinnor har generellt olika syn på klimatförändringarna, den egna konsumtionen och hur de bidrar till utsläpp. Och de bidrar olika mycket till klimatutsläppen genom sina konsumtions- och livsstilsval.
Undersökningar visar tyvärr att män i stor utsträckning fortfarande handlar väldigt lite second hand. Enligt en rapport från Tise (digital marknadsplats för secondhand-kläder) Svenskarnas hållbara köpvanor, handlar nära dubbelt så många kvinnor som män på andrahandsmarknaden. 27 procent av kvinnorna är lika nöjda med att köpa begagnat som nytt, jämfört med 14 procent av männen. Nästan dubbelt så många kvinnor (40 procent) som män (24 procent) planerar att välja begagnade produkter framför nya under kommande kvartal enligt Prisjakts rapport Konsumentkompassen 2024.
Att så få män handlar cirkulärt uppges ofta hänga på utbudet. Ett utbud som är skapat av kvinnor som skänker till second hand. För att skapa en återbruksmarknad som tilltalar fler män, behöver också fler män skänka till second hand. Vi ser också en övervägande majoritet av kvinnor som är ambassadörer och inspiratörer inom cirkulär konsumtion. Det är alldeles för få män som tagit på sig hållbarhetsmanteln i sociala medier.
Om vi får männen som cirkulenter och inspiratörer, så kan vi flytta fram Sveriges Over Shoot Day i framtiden. Inte bara för planeten och kommande generationer skull. Vi behöver göra det i solidaritet med de länder som idag saknar möjlighet att tillgodose sina grundläggande behov. Högkonsumtionsländer som Sverige måste minska sitt ekologiska fotavtryck så att andra länder har möjlighet att höja sitt, på ett sätt som gör att vi stannar oss inom planetens gränser.
Men det är nu det gäller. Som individer måste vi göra förändringar för att säkerställa en hållbar framtid för alla. Det börjar med oss själva, med våra dagliga val. Genom att minska vår konsumtion, välja hållbara alternativ och inspirera andra att göra detsamma, kan vi göra verklig skillnad för vår planet.
Författare:
Mattias Ingeson, Generalsekreterare Erikshjälpen
Anette Alm Gustafsson, Verkställande Chef Erikshjälpen Second Hand
I sommar lämnar Anette Alm Gustafsson sin tjänst som verkställande chef för Erikshjälpen Second Hand. Hennes efterträdare blir Jerker Sandell, som nu senast kommer från en chefsposition på IKEA.
Jerker började 2008 som timanställd i restaurangen på möbeljätten och klättrade under åren till sin nuvarande position som ekonomichef för IKEA Jönköpings marknadsområde, som innefattar länet med omnejd.
– Jag har en passion för att se både människor och resultat växa, säger Jerker. Genom att vara öppna för utveckling tror jag att vi kan uppnå verklig tillväxt i verksamheten. Nu ser jag fram emot att vara en röst för att skapa verklig förändring. Att göra cirkulär konsumtion till ett naturligt beteende hos fler konsumenter.
Trebarnspappan Jerker bor i Habo norr om Jönköping. På fritiden kretsar mycket i livet kring familj, vänner och träning och sedan några år tillbaka tillbringar han vinterhalvåret med att leda pojklaget i den lokala innebandyföreningen. Jerker spenderar gärna tid ute i skog och mark, på sommaren i löpspåret och på vintern i skidbacken. Han är också ideellt engagerad som kassör i Habo Equmenias barn- och ungdomsförening.
Mattias Ingeson, generalsekreterare för Erikshjälpen och ordförande i Erikshjälpen Second Hand är mycket nöjd med rekryteringen.
– Jerker är en erfaren chef och ledare med stor erfarenhet av försäljning och utveckling av butikskoncept. Samtidigt är han djupt rotad i de värderingar som bär upp Erikshjälpen och kommer kunna hantera utmaningarna som ligger i att leda och utveckla en verksamhet som är både ideell och kommersiell. Vi ser fram emot att få välkomna Jerker in i Erikshjälpens ledning.