Den 12 augusti 2024 tillträdde Jerker Sandell som ny verkställande chef för Erikshjälpen Second Hand. Ett av Jerkers uppdrag blir att introducera cirkulär konsumtion till nya kundgrupper.
Som chef för Erikshjälpen Second Hand kommer Jerker att ansvara över 51 butiker runt om i landet. Erikshjälpen Second Hand är dessutom en verksamhet som vill och behöver växa, tack vare det ökande engagemanget för hållbar konsumtion.
– Intresset för second hand har ökat enormt mycket bara de senaste fem åren. Vi har breddat vår kundgrupp och många yngre har hittat till våra butiker. Nu ska vi arbeta för att ännu fler upptäcker hur Erikshjälpen inte bara gör gott för plånboken och klimatet, utan också bidrar till insatser för barn runt om i världen.
I höst är Jerkers prioritet att lära känna sin nya organisation. Han betonar vikten av att få med sig alla medarbetare i arbetet att nå ut till nya marknader.
– Jag vill lära känna de människor som på olika sätt har en uppgift i våra butiker och hubbar och ta del av deras berättelse och kunskap. Jag ser också fram emot att möta våra kunder och höra deras tankar om Erikshjälpen Second Hand.
Mellan den 29 maj och 1 juni pågår Järvaveckan i Solna i Stockholm. Erikshjälpen Second Hand är på plats och har premiär för det nya konceptet ”Pop up on the road”. Med hjälp av mobila butiker kan vi nu komma ut och möta nya kundgrupper.
Konceptet ”secondhand.se by Erikshjälpen” har tagits till en ny nivå. Med hjälp av tillfälliga butiker på kortare event, så kallade ”Pop up on the road”, kan fler svenskar upptäcka second hand.
– Vi gör den här satsningen för att komma närmare våra kunder och få fler konsumenter att bli cirkulenter, berättar Cathrine Kylesten, Hållbarhetschef på Erikshjälpen Second Hand.
Att Erikshjälpen Second Hand i år väljer att finnas med under Järvaveckan handlar inte bara om att nå en ny marknad, utan det handlar också om att delta i det politiska samtalet.
– Förutom att sprida glädje och nytta med att handla cirkulärt hoppas vi att få visa på det mervärde som finns hos ideell second hand, i form av socialt arbete och ett överskott som går till insatser för barns rättigheter, säger Cathrine Kylesten.
Under Järvaveckan är det butikerna i Vårby och Häggvik som står för sortimentet i pop up-butiken. Besökarna kommer att kunna köpa allt från en stilig kavaj, sommarklänningar och solglasögon till ett handplockat urval för hem och hushåll.
– Vår pop up-butik visar hur enkelt och roligt det kan vara att handla second hand och samtidigt bidra till en hållbar framtid, säger Cathrine Kylesten.
Ibland får Erikshjälpen frågan, ”Vad händer med de varor som inte går att sälja i Erikshjälpen Second Hands-butiker?”. Svaret är att det går regelbundna sändningar från våra butiker till organisationen Friend to friend i Estland. I deras butiker får varorna ytterligare en chans att bli till nytta och glädje för någon annan.
Friend to friend, eller Sobralt Sobrale som de heter på estniska, är precis som Erikshjälpen en bred organisation. Genom socialt arbete inriktat på områden i Estland där statens sociala skyddsnät inte räcker till, vill man ge barn och familjer en tryggare tillvaro och bättre levnadsförhållanden.
Huvudkontoret ligger i Tarttu, men Friend to friends verksamhet finns utspridd i olika delar av Estland. Insatserna handlar om allt från humanitär akut hjälp, till sommarläger för barn eller stöd till ensamstående föräldrar. Huvudsyftet med second hand-verksamheten är att få in pengar till arbetet för barnen och då spelar organisationens 15 butiker en viktig roll.
– Vi har samarbetat med Erikshjälpen Second Hand sedan 2007, berättar Henri Lehtsaar, verkställande chef för Friend to friend. Våra butiker har även skapat jobb för över 100 människor. Idag är vi en av de mest kända second hand-kedjorna i Estland och vi har ett väl förankrat samarbete med både kyrkor och myndigheter.
Historien om Erikshjälpens relation med Friend to friend i Estland började i det lilla. Det var en butikschef i Sverige som hade en kontakt i organisationen. Man startade samarbetet genom att skicka det som de inte kunde sälja i sin butik, men som det fanns ett stort behov av på andra sidan Östersjön.
– Det är ett 20-årigt samarbete som började på gräsrotsnivå och sedan växte organiskt, säger Henri Lehtsaar. Våra Organisationer delar samma värdegrund och har samma mål om hur vi bäst kan hjälpa människor i Estland.
Från början handlade det bara om några få butiker, men nu är det 36 av Erikshjälpen Second Hands butiker i Sverige som donerar varor till Friend to friend. Under 2023 skickades 322 containrar över Östersjön med sammanlagt 17.994 kubikmeter varor från Erikshjälpens butiker. Försäljningsintäkter från varor som skickats från Sverige uppgick under förra året till strax över 26 miljoner svenska kronor.
– Det står en container hos varje butik där det kontinuerligt lastas varor. När containern är full så skickas den iväg till Estland, säger Martin Borgvall, logistikchef på Erikshjälpen Second Hand. Friend to friend skickar feedback om vad de behöver och vi har också generella riktlinjer om vilka typer av varor som inte säljer i Estland.
Väl framme fördelas varorna ut på de olika butikerna, beroende på vad de önskat och har behov av. Friend to friend har butiker i Estlands större städer, som Tarttu och Tallin, men har annars valt att etablera sig i samhällen där de sociala vinsterna blir störst.
– Det handlar inte om orter där man förväntar sig de största intäkterna, säger Martin Borgvall. Utan i stället där man vet att människor behöver handla second hand för att klara sin vardag, exempelvis i Narva på gränsen till Ryssland.
Det finns givetvis varor som inte heller går att sälja i Estland, men det är ändå bara en liten del av det som Erikshjälpen skickar kasseras. De varor som kunderna hos Sobralt Sobrale ratar skickar de vidare till exempelvis kyrkor eller andra organisationer.
Under 2023 besökte Martin Borgvall och några kollegor från Erikshjälpen Second Hand Friend to friend för att själva se hur varorna hanterades. De blev positivt överraskade när det visade sig att i princip allt tas om hand på ett bra sätt.
– Det var skönt att se att vi inte har någon anledning till oro för att saker ska dyka upp på fel plats. Nu kan vi fokusera på att bygga på våra redan bra relationer, och se hur vi ännu bättre kan justera våra sändningar för att passa för den estländska marknaden.
Friend to friend är den största second hand-kedjan med social verksamhet i Estland. Organisationen har 16 butiker och driver i anslutning til dem olika projekt för att stödja barn och deras familjer.
Exempel på projekt under 2023
Lena Elf, Presskommunikatör Erikshjälpen
På Sveriges Overshoot Day, söndagen den 21 april, har vi svenskar förbrukat vår årsbudget av jordens naturliga resurser. Om alla människor på planeten levde som vi, skulle det efter i dag inte finnas något kvar.
Visst rimmar det illa med den så ofta citerade definitionen av hållbar utveckling från Brundtland-kommissionen;
”En hållbar utveckling är en utveckling som tillfredsställer dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillfredsställa sina behov”.
Sedan FN-rapporten publicerades har vi upprepat denna mening som ett slags mantra, men inte mycket har förbättrats när det kommer till våra konsumtionsnivåer. Tvärtom faktiskt. Materialkonsumtionen i Sverige ligger på hela 25 ton per person och år, eller 70 kg per dygn. 2020 konstaterades att massan av material skapat av människan överstigit massan av allt levande på planeten. Att vi står inför en planetär kris är ett faktum.
Att Sveriges Over Shoot Day infaller allt tidigare på året visar att omställningen till en cirkulär ekonomi inte sker tillräckligt snabbt. Frågan är vad vi måste göra för att skynda på processen? Det pratas ofta om en generationsklyfta i klimatdebatten, men när det kommer till konsumtionens påverkan visar studier att kön är en mer avgörande faktor. Män och kvinnor har generellt olika syn på klimatförändringarna, den egna konsumtionen och hur de bidrar till utsläpp. Och de bidrar olika mycket till klimatutsläppen genom sina konsumtions- och livsstilsval.
Undersökningar visar tyvärr att män i stor utsträckning fortfarande handlar väldigt lite second hand. Enligt en rapport från Tise (digital marknadsplats för secondhand-kläder) Svenskarnas hållbara köpvanor, handlar nära dubbelt så många kvinnor som män på andrahandsmarknaden. 27 procent av kvinnorna är lika nöjda med att köpa begagnat som nytt, jämfört med 14 procent av männen. Nästan dubbelt så många kvinnor (40 procent) som män (24 procent) planerar att välja begagnade produkter framför nya under kommande kvartal enligt Prisjakts rapport Konsumentkompassen 2024.
Att så få män handlar cirkulärt uppges ofta hänga på utbudet. Ett utbud som är skapat av kvinnor som skänker till second hand. För att skapa en återbruksmarknad som tilltalar fler män, behöver också fler män skänka till second hand. Vi ser också en övervägande majoritet av kvinnor som är ambassadörer och inspiratörer inom cirkulär konsumtion. Det är alldeles för få män som tagit på sig hållbarhetsmanteln i sociala medier.
Om vi får männen som cirkulenter och inspiratörer, så kan vi flytta fram Sveriges Over Shoot Day i framtiden. Inte bara för planeten och kommande generationer skull. Vi behöver göra det i solidaritet med de länder som idag saknar möjlighet att tillgodose sina grundläggande behov. Högkonsumtionsländer som Sverige måste minska sitt ekologiska fotavtryck så att andra länder har möjlighet att höja sitt, på ett sätt som gör att vi stannar oss inom planetens gränser.
Men det är nu det gäller. Som individer måste vi göra förändringar för att säkerställa en hållbar framtid för alla. Det börjar med oss själva, med våra dagliga val. Genom att minska vår konsumtion, välja hållbara alternativ och inspirera andra att göra detsamma, kan vi göra verklig skillnad för vår planet.
Författare:
Mattias Ingeson, Generalsekreterare Erikshjälpen
Anette Alm Gustafsson, Verkställande Chef Erikshjälpen Second Hand
I sommar lämnar Anette Alm Gustafsson sin tjänst som verkställande chef för Erikshjälpen Second Hand. Hennes efterträdare blir Jerker Sandell, som nu senast kommer från en chefsposition på IKEA.
Jerker började 2008 som timanställd i restaurangen på möbeljätten och klättrade under åren till sin nuvarande position som ekonomichef för IKEA Jönköpings marknadsområde, som innefattar länet med omnejd.
– Jag har en passion för att se både människor och resultat växa, säger Jerker. Genom att vara öppna för utveckling tror jag att vi kan uppnå verklig tillväxt i verksamheten. Nu ser jag fram emot att vara en röst för att skapa verklig förändring. Att göra cirkulär konsumtion till ett naturligt beteende hos fler konsumenter.
Trebarnspappan Jerker bor i Habo norr om Jönköping. På fritiden kretsar mycket i livet kring familj, vänner och träning och sedan några år tillbaka tillbringar han vinterhalvåret med att leda pojklaget i den lokala innebandyföreningen. Jerker spenderar gärna tid ute i skog och mark, på sommaren i löpspåret och på vintern i skidbacken. Han är också ideellt engagerad som kassör i Habo Equmenias barn- och ungdomsförening.
Mattias Ingeson, generalsekreterare för Erikshjälpen och ordförande i Erikshjälpen Second Hand är mycket nöjd med rekryteringen.
– Jerker är en erfaren chef och ledare med stor erfarenhet av försäljning och utveckling av butikskoncept. Samtidigt är han djupt rotad i de värderingar som bär upp Erikshjälpen och kommer kunna hantera utmaningarna som ligger i att leda och utveckla en verksamhet som är både ideell och kommersiell. Vi ser fram emot att få välkomna Jerker in i Erikshjälpens ledning.
Frågan om moms på begagnade varor har återigen aktualiserats, både av regeringen och inom Svensk Handel. Erikshjälpen Second Hand gläds åt diskussionerna som ska främja den cirkulära omställningen, men vill också lyfta in det ideella perspektivet i debatten. Att slopa mervärdesskatten på begagnade varor innebär nämligen inte utjämnade konkurrensvillkor, utan att man drar undan mattan för ideella aktörer.
2016 beslutades att ideell second hand skulle vara fortsatt momsfri utifrån sin allmännyttiga verksamhet. De ideella organisationerna skulle, om vi konkurrerar på lika villkor som de kommersiella aktörerna, annars ”riskera att drabbas av försämrade förutsättningar med neddragning som följd”. Denna oro finns kvar än i dag.
I dagarna kom nyheten om att regeringen lanserar en utredning som ska undersöka om det går att förenkla regelverket för företag som säljer begagnade varor och för företag som vill skänka varor till välgörenhet. Svensk Handel kommenterar nyheten med att man saknar utredningar om momssatsen. Att dubbelbeskattningen som i dag sker på begagnade varor hos kommersiella företag hämmar ytterligare steg i omställningen. Vi håller i grunden med om detta påstående och dubbelbeskattningen är svår att försvara. Men för miljöns skull krävs i första hand en lagstiftning som tar itu med problematiken i överproduktionen och den ständigt ökande försäljningen av nyproducerade varor. Det bör kanske vara lite krångligt för företagen, inte så att de i stället väljer att kassera varor, men så att konsekvensen av överproduktionen faktiskt tillåts vara både kostsam och kännbar. Det är ett incitament att se över sin affärsidé. Det är nämligen inte cirkulärt att fortsätta producera nytt, för att sedan skänka bort det som inte sålts.
Det är positivt att Svensk Handel driver på för bättre förutsättningar för hela second hand-branschen. Vi välkomnar sänkt moms eller momsfrihet för miljön och omställningens skull. Men det väcker också en oro hos oss ideella second hand-aktörer när våra konkurrensfördelar ska suddas ut. Second hand-marknaden måste växa och nykonsumtionen minska – men att slopa momsen helt för kommersiell second hand skulle snedvrida konkurrensen och drabba ideell second hand som är en viktig del av civilsamhället.
Ju bättre förutsättningar kommersiella aktörer får desto svårare blir det för oss ideella krafter att höras genom bruset. Vi tävlar redan mot privata bolag med tunga investerare och rejäla marknadsbudgetar bakom sig, där vinsten går till aktieägarna. Hos ideell second hand går vinsten tillbaka till en hållbar samhällsutveckling genom ett omfattande socialt arbete, utöver miljönyttan i att återbruka.
Ideell second hand åtnjuter i dag konkurrensfördelar just för att vi är ideella;
Ytterligare en fråga att fundera över är för vem den förenklade eller sänkta momsen är till för? Andra exempel på ändrade skattesatser för att driva nya beteenden, som till exempel den på reparationer, visar att sänkt moms inte lett till lägre priser hos konsument. Och därmed inte ett förändrat konsumentbeteende. Sänkt moms på kommersiell second hand skulle underlätta för företagen, men leder det till att fler faktiskt handlar hållbart?
Ideell second hand kan inte jämföras med den kommersiella. Som bara en av Sveriges ideella second hand-aktörer har vi omkring 4000 medarbetare, varav en stor andel är praktikanter i arbetsträning eller lönebidragsställning på väg mot eller tillbaka till ett arbetsliv. 2022 gav våra butiker dessutom ett överskott på 89 miljoner till arbetet för barns rättigheter.
Huruvida momsen förenklas, sänks eller slopas helt kommer att ha avgörande konsekvenser för ideella aktörers konkurrenskraft i relation till de allt fler kommersiella aktörer som kliver in på återbruksmarknaden.
Vi välkomnar samtal med både Svensk Handel och regeringen om hur den cirkulära omställningen kan gynnas, samtidigt som civilsamhället ges fortsatta förutsättningar att bidra till samhällsnyttan.
Författare:
Annette Alm Gustafsson, Verkställande chef för Erikshjälpen Second Hand
Cathrine Kylesten, Hållbarhetschef Erikshjälpen Second Hand
Sara Wimmercranz är inte bara fyrabarnsmamma, hon är också en av Sveriges mäktigaste affärskvinnor, modeprofiler och influencers. Nu har hon blivit utsedd till Sveriges Second Hand-profil 2024 av Erikshjälpen Second Hand.
Den 6 mars avslöjade TV4 Nyhetsmorgon att Sara Wimmercranz är utsedd till Sveriges Second Hand-profil 2024.
– Det här priset är en bekräftelse på att second hand slagit igenom på riktigt. Stil har inget med nyproduktion att göra, stil är ett personligt uttryck, som ska ha så låga utsläpp som möjligt, säger Sara.
Sara Wimmercranz är en av Sveriges mäktigaste tech-investerare. Många känner igen henne från SVT:s produktion Draknästet där hon medverkar som en av investerarna i jurypanelen. Hållbarhet har alltid varit viktigt för Sara. För något år sedan valde hon att helt sluta köpa nyproducerat mode.
Utmärkelsen Sveriges Second hand-profil delas ut av Erikshjälpen Second Hand varje år. Sara Wimmercranz var en av tre finalister som nominerats i år.
– Vi är så glada över att kunna ge Sara den här utmärkelsen. Hon tar ställning och visar verkligen att second hand hör hemma i alla rum, från vardagsrummet till styrelserummet, säger Anette Alm Gustafsson, verkställande chef för Erikshjälpen Second Hand.
År 2022 tog sig Sara an nyårslöftet att enbart låna, köpa begagnat eller spårbart mode. På sina sociala medier influerar hon nu fler till att handla second hand.
– Det som först kändes som en begränsning blev snabbt en kreativitet och frihet att välja min egen unika stil, och för första gången blev jag intresserad av mode på riktigt. Nu kan jag inte förstå att jag lyssnade på alla floskler som både fast fashion och lyxvarumärken försöker lura på oss. Det går inte att bli sig själv genom konsumtion, glöm det!
Sara Wimmercranz är normbrytaren som tydligt visar att förändring behöver, och kan, ske på samtliga nivåer, och på samtliga arenor. När hon 2022 tog sig an nyårslöftet att enbart låna, köpa begagnat eller spårbart mode, blev det starten på en resa som engagerat och gett ringar på vattnet. I dag är Sara Wimmercranz inte bara en välkänd investerare och Sveriges mäktigaste affärskvinna utan även, till sin stora förvåning, modeprofil och influencer. Med en blandning av humor och allvar når hon ut genom bruset och inspirerar flera till att vända sina ohållbara köpbeteenden. Sara visar på ett enkelt och relaterar sätt de mervärden som finns med att ställa om och att second hand är för alla, oavsett plånbok, social status eller stil. Sara tar hållbarhetstänket in i finrummet och ut till massorna när hon bryter normer i kretsar där begagnat tidigare varit tabu. Med stor trovärdighet och genuinitet har hon blivit en given röst i debatten om hållbar konsumtion och en väl värd vinnare att utmärkelsen Sveriges Second Hand Profil 2024.
Som vinnare av Sveriges Second Hand-profil 2024 kommer Sara få möjligheten att tilldela ett av Erikshjälpens projekt för barns rättigheter 25 000 kronor. Sara Wimmercranz har valt att skänka de 25 000 kronorna till Erikshjälpens insatser för att hjälpa barn i länder som är drabbade av klimatförändringar.
– Erikshjälpen har flera mycket viktiga projekt i områden som drabbats av torka och översvämningar på grund av klimatförändringar. Klimat och miljö är verkligen vår tids ödesfråga och jag hoppas kunna inspirera fler att engagera sig. Inte minst politiker, eftersom lagstiftning är avgörande i det här arbetet säger Sara Wimmercranz.
Erikshjälpen Second Hand delar årligen ut utmärkelsen Sveriges Second Hand-profil till någon som genom sitt engagemang bidrar till ett ökat intresse för second hand och dess möjligheter. Det kan handla om nytänkande idéer, kreativa lösningar eller smart miljöarbete genom återbruk.
Den som tilldelas utmärkelsen Sveriges Second Hand-Profil får ett diplom och en statyett, samt rätten att tilldela ett av Erikshjälpens projekt för barns rättigheter motsvarande 25 000 kronor.