fbpx

30 år med Second Hand

Det började med ett stort uppdrag, starkt engagemang och två butiker. 30 år senare har engagemanget – och de numera drygt 60 butikerna – möjliggjort 859 miljoner kronor i överskott till insatser för barn och familjer i utsatta livssituationer. ”Vi satsar framåt för att växa ännu mer”, säger Anette Alm Gustafsson, verkställande chef på Erikshjälpen Second Hand.

Under Erikshjälpen Second Hands 30 år har synen på second hand förändrats mycket, det har nästan skett en helomvändning.

I dag vill många handla hållbart

– I början var det lite skämmigt. Vi gjorde inga kundundersökningar på den tiden, men jag kan tänka mig att två stora kundgrupper var de som hade kunskap om äldre saker och de som inte hade råd att handla nytt.

– Folk tänker så annorlunda i dag. Nu är en stor kundgrupp personer som vill handla unika grejer för att på det viset visa vem man är. De senaste åren har många blivit mycket mer medvetna om sin konsumtion och vill handla hållbart – och väljer second hand av den orsaken. Andra tycker att det är kul att göra fynd. Det är väldigt blandat, det är många olika människor som kommer till oss och handlar, säger Camilla Sköld, butikskommunikatör på Erikshjälpen Second Hand.

När idén till second hand-verksamheten föddes i slutet på 1980-talet fanns en del funderingar kring om second hand verkligen var något som Erikshjälpen skulle satsa på. Men det fanns inget motstånd till att testa och Ulla Nilsson, hustru till Erikshjälpens grundare Erik Nilsson, stöttade förslaget.

1990 öppnade de två första butikerna, med huvuduppdraget att generera medel till biståndsinsatser.

– Den första butiken öppnade vi tillsammans med pingstförsamlingen i Mölndal. De ställde upp till 100 procent och det funkade väldigt bra. Sedan öppnade vi i Vetlanda och det funkade väldigt bra där också, det tog fart på direkten, säger säger Roland Nelsson, dåvarande direktor för Erikshjälpen.

Ganska snabbt var det tydligt att Erikshjälpens second hand-verksamhet hade kommit för att stanna. Nya butiker öppnades och kedjan fick ett gemensamt butikskoncept. Kunder, volontärer och gåvogivare strömmade till.

– Vi trodde inte från början att det skulle bli en sådan spridning och så många butiker. Jag är både tacksam, förvånad och överraskad, säger Roland Nelsson.

När 2020 inleddes var förväntningarna på året stora inom Erikshjälpen Second Hand. 2019 hade varit ett starkt år och det fanns planer för nyetableringar och expansion 2020. Som pricken över i skulle 30-årsjubileet firas ordentligt. Coronakrisen ändrade dock förutsättningarna för året rejält, men trots alla svårigheter under våren förde krisen också med sig positiva saker. Nya problem krävde nya, kreativa lösningar. Nya och gamla medarbetare ställde upp på ett fantastiskt sätt. Erikshjälpens e-handel tog också ett stort kliv framåt.

– Många fler än tidigare har valt att handla hemifrån och har hittat in på secondhand.se. Försäljningen har ökat kraftigt varje månad och framför allt har vi många kunder från storstadsområdena, säger Anette Alm Gustafsson, verkställande chef på Erikshjälpen Second Hand.

Vi vill ge fler människor en mötesplats och ett sammanhang

Planerna för expansion finns kvar och när coronakrisen lugnat sig kommer Erikshjälpen Second Hand satsa framåt.
– Vi ska bli tillgängliga för fler kunder. Vi vill ge fler människor en mötesplats och ett sammanhang för att arbetsträna eller praktisera. Vi vill också jobba ännu tätare tillsammans med barnrättsorganisationen i projekt runt om i Sverige, som till exempel Erikshjälpen Framtidsverkstad, säger Anette Alm Gustafsson.

FOTO: GREGORY CUCCHISSI, SOFIA DENZLER, ARKIV