Trygg uppväxt i Sverige

Ditt företag kan vara med och bidra till att fler barn och unga får en trygg uppväxt i Sverige. Alla barn har rätt till en bra uppväxt. En uppväxt där de kan satsa på skolan, hitta fritidsintressen och uppfylla sina drömmar.

Erikshjälpen Framtidsverkstad är en mötesplats där barn och ungdomar får möjlighet att skapa positiv förändring för sig själva och andra utifrån deras egna intressen och drömmar. Tillsammans med bland annat det lokala näringslivet skapas förutsättningar för jobb och framtidstro – i stället för utanförskap och kriminalitet.

Detta kan ditt företag bidra till genom att stödja Trygg uppväxt i Sverige

Exempel på aktiviteter som anordnas av Erikshjälpen Framtidsverkstad:

  • Läxhjälp
  • Arbetsförberedande insatser
  • Ledarträning
  • Meningsfulla fritidsaktiviteter
  • Samtalsgrupper
  • Samhällsvägledning
  • Föräldrastärkande insatser.
Innan var det som att ingen brydde sig om oss eller vår framtid, inte ens vi själva. Med Framtidsverkstaden förändrar vi inte bara synen på vårt område, vi förändrar oss också som människor.
Deltagare, 15 år

Personlig utveckling och gemenskap

Vi utformar aktiviteter tillsammans med deltagarna, för ökad samhörighet, nätverksbyggande och personlig utveckling.

Två barn med ryggarna vända mot kameran håller varandra om axlarna.

Social mobilisering

Vi uppmuntrar och stöttar lokala initiativ och samverkan för minskat socialt utanförskap och utveckling av närområdet.

Flygbild över Ekön i Motala

Lokalt påverkansarbete

Vi erbjuder ett forum där deltagarna kan göra sina röster hörda, för att lyfta och lösa problem kopplade till det egna bostadsområdet.

Vidare mot arbetslivet

Vi erbjuder insatser som stärker deltagarnas möjligheter att ta sig in på och etablera sig på arbetsmarknaden.

En person som arbetar vid en laptop.

Berättelse från Erikshjälpen Framtidsverkstad

Unga ledare tar plats i Erikshjälpen Framtidsverkstad

Zamzam funderar på att bli chef i framtiden. Och Ibrahim hoppas kunna starta ett eget företag. Drömmarna kan bli verklighet tack vare utbildningen Unga ledare som arrangeras av Erikshjälpen Framtidsverkstad.

– Det var väldigt lärorikt och jag har fått ett helt annat perspektiv på hur jag ska bemöta människor, säger Zamzam.

Vad finns det för roller i en grupp? Hur påverkar dina beslut andra? Och hur ska man egentligen bete sig för att var en bra ledare? Det är frågor som 17-åriga Zamzam Hassan Weheliye och 20-årige Ibrahim Dervisch diskuterade, och fick lära sig mer om, under utbildningen Unga ledare hos Erikshjälpen Framtidsverkstad i Gränby.

– Jag hade aldrig tidigare gått en utbildning utanför skolan, så det var väldigt nytt för mig. Men jag lärde mig väldigt mycket och under diskussionerna var det enkelt att relatera till situationer som kan uppstå i ett kompisgäng eller på jobbet. Det var inte bara en massa prat hela tiden utan även praktiska uppgifter som gjorde att vi kunde förstå allt på ett bättre sätt, säger Zamzam. Framför allt tänker hon på en specifik övning där deltagarna var uppdelade i små grupper och tillsammans skulle bygga ett högt torn – utan att de fick prata med varandra. I stället fick de kommunicera på andra sätt som gjorde att gruppdynamiken blev helt annorlunda.

– Det var intressant att se hur rollerna förändrades och hur många olika roller som det finns i en grupp. Den biten tyckte jag var spännande att prata om efteråt.
Zamzam

Tanken med utbildningen är att ta vara på ungdomarnas potential så att de kan gå in som ledare i grupper och aktiviteter inom Erikshjälpen Framtidsverkstad. Men även att ge dem kunskap och verktyg för att kunna växa som människor och som förebilder för andra ungdomar.

Zamzam berättar att utbildningen har gett henne ett helt nytt perspektiv på hur hon ska bemöta människor i olika situationer. Oavsett om det är bland vänner i skolan eller bland kollegor i ett framtida jobb.

– Jag har framför allt lärt mig att inte vara lika dömande som tidigare och att leda inte alltid betyder att styra andra. En annan sak som jag tar med mig är att inte ta så mycket space, utan i stället låta andra få ta plats och ge dem tid och utrymme. Gärna leda, men lika gärna backa ett steg och låta människor få lära sig på sitt sätt, säger hon.

Jag har framför allt lärt mig att inte vara lika dömande som tidigare och att leda inte alltid betyder att styra andra.
Zamzam

Ibrahim Dervisch fick reda på utbildningen genom ett inlägg på Snapchat och anmälde direkt sig själv och en kompis. Han läser till ekonom och hoppas att en dag kunna starta ett eget företag där han kan hjälpa andra att utvecklas och nå sina drömmar.

– Jag har lärt mig vad som är bra beslut och vad som är dåliga beslut och samtidigt kunna visa andra vilka beslut som är bra. Framför allt gentemot någon som är yngre än vad jag är. Om det till exempel blir tjafs mellan bröderna därhemma, eller mellan vänner, kan jag nu hantera situationen på ett bra sätt, säger han.

Jag har lärt mig vad som är bra och dåliga beslut och samtidigt kunna visa andra vilka beslut som är bra. Framför allt gentemot någon som är yngre än vad jag är.
Ibrahim

Både Ibrahim och Zamzam har redan haft nytta av utbildningen och för Zamzams del blev hon snabbt inkastad i hetluften när hon var ledare för ett dagläger med ett gäng barn i 10-årsåldern. Där och då förstod hon verkligen vikten av att ta ett steg tillbaka och låta barnen få den tid som de behöver. En färdighet som hon tror kommer att vara nyttig även på en arbetsplats.

– Jag kan se mig själv som chef i ett större bolag eller organisation i framtiden men just nu vill jag bara leva livet, säger hon.

Publicerad: 09 oktober 2025

Betala med Swish genom att skanna QR-koden

QR kod Erikshjälpen
Gör så här:
  1. Öppna Swish-appen.
  2. Tryck på “Skanna” och rikta kameran över QR-koden.
  3. Bekräfta och signera betalningen med mobilt BankID.