Hållbarhetspolicy

Erikshjälpens Hållbarhetspolicy formulerar vår syn på och vårt arbete för hållbarhet och hållbar utveckling och omfattar både barnrättsorganisationen och secondhand. Beslutad av stiftelsestyrelsen
2021-09-25

1. Inledning och syfte

Erikshjälpens vision är en värld där barns drömmar får liv. För att bidra till vår vision är arbetet med hållbarhet av grundläggande betydelse, eftersom det påverkar barns och familjers möjligheter till en långsiktig framtid. Med barns och familjers möjligheter i fokus åtar sig Erikshjälpen att arbeta aktivt med hållbarhetens tre perspektiv; miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet för en förändrad värld där barns drömmar får liv.

Hållbarhetspolicyns syfte är att formulera Erikshjälpens syn på och arbete för hållbarhet och hållbar utveckling och omfattar både barnrättsorganisationen och secondhand. Hållbarhetspolicyn utgår från Erikshjälpens vision och värdegrund, och anger övergripande definitioner, förhållningssätt, åtaganden och ansvarsfördelning. Erikshjälpen ska vara ett gott föredöme och säkerställa positiva bidrag för en hållbar utveckling. Hållbarhetspolicyn samverkar med organisationens övriga policys och för olika delar av Erikshjälpens verksamhet tas vid behov riktlinjer och strategier fram för att ge vägledning till samtliga medarbetare inom organisationen i hur arbetet ska bedrivas.

2. Definition av hållbar utveckling

Hållbar utveckling är en utveckling som tillfredsställer dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillfredsställa sina behov¹. Hållbar utveckling består av tre dimensioner som samspelar och stödjer varandra; miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet. Att vara långsiktigt hållbar innebär att verka inom planetens gränser. Bara på en livskraftig planet är det möjligt att upprätthålla social och ekonomisk utveckling². Agenda 2030 och de globala mål som FN:s medlemsländer antog 2015³ är viktiga utgångspunkter för Erikshjälpens arbete. Målen riktar sig till alla länder och är därför relevanta överallt där Erikshjälpen verkar. För att kunna uppnå FN:s globala mål för hållbar utveckling och därmed möjligheten för alla människor att tillfredsställa sina grundläggande behov, åligger det individer, organisationer, företag och samhället i övrigt liksom det internationella samfundet att bruka resurser ansvarsfullt och på ett sådant sätt att framtida generationer har lika möjligheter att bruka samma resurser.

3. Värdegrund och förhållningssätt

Erikshjälpen bekämpar fattigdom och utsatthet genom att förverkliga barns rättigheter. Verksamheten vilar på en tredelad värdegrund: Eriks anda, en kristen människosyn samt FN:s konvention om barns rättigheter. Värdegrunden understryker bland annat alla människors lika värde, alla människors rätt till ett värdigt och utvecklande liv, och alla människors ansvar för jorden i att bruka och inte missbruka den. I dessa ord finns anledning och vägledning för vårt arbete inom hållbarhetens olika aspekter. Eriks anda innebär fokus på möjligheter, att vara kreativ och att ha blicken vänd utåt mot andras behov.

Barnperspektivet är Erikshjälpens kärna. Erikshjälpen ska i alla delar av sin verksamhet arbeta på ett sådant sätt att hållbar utveckling främjas för att de barn som växer upp ska kunna få sina behov och rättigheter tillgodosedda. Det innebär att både verka för att minimera negativa effekter av verksamhetens aktiviteter, och att genom verksamheten skapa positiva effekter inom hållbarhetens tre perspektiv. Uppfyllandet av barns rättigheter påverkas starkt av effekter inom miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet. Att verka med hållbarhet i fokus är att verka för barnperspektivet. Att förändra världen för och tillsammans med barn är en långsiktig process och en hållbar förändring kräver barnens delaktighet, där de har inflytande över beslut som påverkar deras vardag, det samhälle de lever i och deras framtid.

Det vi åtar oss ska göra positiv skillnad på lokal nivå men också på regional, nationell och global nivå. Erikshjälpen tror att verklig och hållbar förändring enbart kan ske om aktörer i den lokala kontexten involveras och agerar. Vi vill vara en hållbar aktör i det vi gör samtidigt som vi är en aktör som driver hållbar utveckling.

 

En nära och engagerad civilsamhällesaktör

I alla delar av verksamheten vill Erikshjälpen vara en positiv kraft i samhället och driva utvecklingen framåt inom områdena barns rättigheter, social hållbarhet, ekonomisk jämlikhet och cirkulär omställning. Erikshjälpen är övertygad om att förändring är möjlig och vi ska genom vår verksamhet föregå med gott exempel internt, i våra nätverk och i samhället i stort. Vi vill bidra till att ingjuta hopp i människor i våra internationella projekt såväl som de människor som möter vår verksamhet i Sverige och hos våra medarbetare. Tillsammans med föreningar och samarbetspartners bidrar vi till ett hållbart samhälle och är en röst för barns rättigheter i alla sammanhang vi verkar.

 

Hållbara samarbeten

Erikshjälpen ska vara ett föredöme som främjar ett aktivt arbete med hållbarhetsfrågor såväl internt som externt. Alla organisationer som vi arbetar tillsammans med i Sverige och internationellt har ett ansvar för att bidra till en hållbar värld, miljömässigt, socialt och ekonomiskt. Erikshjälpen har en öppen dialog med partnerorganisationer om hållbarhetsfrågor och ger stöd och råd vid behov för att de ska kunna utveckla sitt arbete i den kontext de verkar.

Genom att samarbeta med organisationer som har kunskap om de lokala livsvillkoren och genom att främja ett lokalt ägarskap blir insatser mer relevanta, effektiva och hållbara än om Erikshjälpen skulle agera på egen hand.

Att samarbeta med barnrättsorganisationen och second hand-kedjan skänker betydande goodwill till många företag genom en gemensam varumärkesexponering. Med ökande efterfrågan på samarbeten kommer ökade hållbarhets- och varumärkesrisker. Kommersiella samarbetspartners ska väljas med omsorg och med hänsyn till Erikshjälpens vision, värderingar och policys.

 

Trovärdighet och hållbar kommunikation

Trovärdighet är en av Erikshjälpens viktigaste resurser. Öppenhet och transparens är av största vikt för att ha trovärdighet i hållbarhetsarbetet. Vi ska kunna stå för vårt agerande och tåla att granskas. Erikshjälpen planerar och rapporterar sin verksamhet enligt etablerade nationella och internationella standarder. Vi åtar oss att vara transparenta med våra hållbarhetsmål och rapportera om våra framsteg och utmaningar i interna och externa kanaler.

Erikshjälpens kommunikation utgår från barns behov, förutsättningar och framtid. Erikshjälpen kommunicerar om miljö och klimat med utgångspunkt i barnens framtid och om social hållbarhet utifrån barns behov och rättigheter. Kommunikationen ska vara ett verktyg för att skapa förståelse och respekt mellan människor och allas ansvar för en hållbar värld. Erikshjälpen vill skapa en plattform för barnens röster och främja deras delaktighet också i kommunikationen.

 

Internationella samarbeten och överenskommelser

Erikshjälpen är medlemmar och deltar i nationella och internationella organisationer och nätverk för att kunna ta del av kunskap och erfarenheter som kan bidra till att utveckla och förbättra vårt hållbarhetsarbete.

Med utgångspunkt i våra värderingar och uppdrag deltar vi i internationella initiativ för ökad transparens och ansvarstagande.

4. Organisering av hållbarhetsarbetet

Styrelserna för Erikshjälpen och Erikshjälpen Second Hand beslutar om policyn och generalsekreteraren för Stiftelsen samt verkställande chef för Second Hand har det övergripande ansvaret för att hållbarhet är en integrerad del av Erikshjälpens verksamhet. Cheferna för respektive avdelning har i sin tur ansvar för att nödvändiga styrdokument och arbetsmetoder finns för att hållbarhet ska vara en integrerad del av avdelningarnas arbete. Alla medarbetare har ett ansvar att medverka till att policyns intentioner förverkligas och att verka för hållbara beslut i alla aspekter av sitt arbete.

Erikshjälpen är en barnrättsorganisation som arbetar inom olika områden, däribland internationellt utvecklingssamarbete och humanitärt bistånd, projekt i Sverige för att stärka barns rättigheter, insamling och opinionsbildning samt Erikshjälpen Second Hand. Hållbarhetsarbetet skiljer sig praktiskt inom olika delar av organisationen men ska ta samma principer i beaktande. För ett framgångsrikt hållbarhetsarbete måste kontinuerlig uppföljning och utvärdering av arbetet göras. Denna policy ska ligga till grund för specifika strategier och handlingsplaner med uppföljningsbara mål alternativt ska hållbarhetsperspektivet integreras i den övergripande verksamhetsplaneringen och uppföljningen. Det övergripande målet är detsamma, men riktlinjer, strategier och handlingsplaner utvecklas utifrån organisationens olika roller som barnrättsaktör, insamlare och kommunikatör, second hand-butikskedja, arbetsgivare och samarbetspartner

5. Miljömässig hållbarhet – att skydda och bevara jordens ekosystem

Miljömässig hållbarhet innebär en utveckling av miljö och klimat med respekt för de ekosystem som håller planeten vid liv. I enlighet med vår värdegrund ska Erikshjälpen verka för ett ansvarsfullt förvaltande av den jord där våra barn ska växa upp, nu och i framtiden. Det finns ett tydligt samband mellan negativ påverkan på miljö och klimat, ökad fattigdom och situationer där barns rättigheter hotas. Erikshjälpen ska arbeta för miljömässig och klimatmässig hållbarhet med medvetenhet och minskad negativ påverkan.

 

Hållbara resor och transporter

Erikshjälpen ska kontinuerligt arbeta för att minska utsläpp i samband med resor och transporter.

Hållbart resande säkerställs genom Resepolicyn som anger att planering av resa alltid föregås av en utvärdering av alternativ till att genomföra resa. Erikshjälpen arbetar aktivt med att utveckla möjligheter till digitala möten och uppmuntrar mer hållbara sätt att resa.

Erikshjälpen vill minska fossilberoende transporter vilket ska vara vägledande vid beställning av transporter och förnyelse av Erikshjälpens fordonspark.

 

Hållbara inköp och upphandlingar

Erikshjälpens inköp och upphandlingar ska genomföras så miljövänligt och klimatsmart som möjligt i varje inköpssituation. Den ekonomiska avvägningen ska alltid balanseras mot etiska och miljömässiga aspekter. Erikshjälpen ska verka med hög kostnadsmedvetenhet och noggranna överväganden för att minimera onödiga eller felaktiga inköp. Detta säkerställs genom Erikshjälpens upphandlingspolicy. Erikshjälpen ska främja etisk och hållbar konsumtion genom att i möjligaste mån välja tredjepartscertifierade leverantörer och varor, samt ekologiskt och etiskt märkta livsmedel då det är möjligt.

 

Hållbar energiförbrukning

Erikshjälpen eftersträvar arbetsplatser med låg energiförbrukning genom medvetenhet och minimering av onödig förbrukning. Där Erikshjälpen har påverkan ska våra arbetsplatser drivas med förnybar energimix och belysning med låg energiförbrukning.

 

Inga miljöfarliga kemikalier

I Erikshjälpens verksamhet ska inga kemikalier används som är skadliga för människa eller miljö, och därmed görs inga utsläpp som riskerar skada omgivningen.

 

Återvinning och hantering av farligt avfall

I alla delar av verksamheten ska Erikshjälpen eftersträva avfallsminimering i enlighet med EU:s avfallstrappa genom att undvika att avfall skapas och verka för hög återvinningsgrad. Källsortering ska vara rutin i våra personalutrymmen. Farligt avfall hanteras och dokumenteras enligt rådande avfallsdirektiv i Erikshjälpen Second Hands beredningar och hubbar.

 

Hållbar second hand-kedja

Miljömässig hållbarhet är en grundsten i organisationen, och Erikshjälpen Second Hands affärsidé och affärsmodell bygger på det. Erikshjälpen Second Hand bidrar till att minska samhällets avfall i enlighet med EU:s avfallstrappa, och våra anställda, våra givare och kunder i second hand-butikerna uppmuntras att ställa om till mer hållbar och cirkulär konsumtion. Genom attraktiva butikskoncept som tillgängliggör cirkulär konsumtion till många på ett enkelt sätt ska Erikshjälpen verka för miljömässigt hållbar utveckling.

6. Social hållbarhet – att respektera mänskliga behov och rättigheter

Erikshjälpens uppdrag är att bekämpa fattigdom och utsatthet genom att förverkliga barns rättigheter. Fattigdom har många dimensioner och relaterar inte enbart till ekonomiska aspekter. Det är ett tillstånd där människor berövas sina rättigheter och möjligheter att fatta egna beslut om sin framtid. Social hållbarhet handlar om det, om välbefinnande, rättigheter, rättvisa, makt och om individens behov och hens möjlighet att förverkliga sina drömmar i Sverige och internationellt.

Erikshjälpen ska i sina olika roller ta hänsyn till alla intressenter som påverkas av Erikshjälpens verksamheter. Vi arbetar för att de barn och deras familjer som är en del i det rättighetsbaserade arbetet, våra medarbetare, kunder och samhället som vi verkar i ska påverkas positivt av det vi gör.

 

Barn och unga

Erikshjälpen arbetar för att ge barn och unga förbättrade framtidsutsikter genom direkta och indirekta insatser i Sverige och internationellt. Genom insatser för utbildning och fritid, hälsa samt trygghet och skydd ger vi barn och unga stöd och möjlighet att våga drömma om framtiden.

Barn och unga nås genom att engageras i rättighetsarbetet, men också i ferieanställningar, praktik, volontärskap och andra aktiviteter. Rätten till delaktighet är både ett verktyg och ett mål för att förverkliga barns rättigheter. Erikshjälpen ger hopp till barn och unga genom att öka deras och deras föräldrars egenmakt och delaktighet i samhället.

Alla former av utnyttjande och övergrepp av barn innebär en kränkning av barnets rättigheter som det har rätt att skyddas mot. I arbetet med att förverkliga barns rättigheter har Erikshjälpen en förpliktelse att förebygga övergrepp på barn och skydda barn. Detta utvecklas i Erikshjälpens ”Child Protection Policy”.

 

Mångfald, likabehandling och jämställdhet

Alla människor är födda fria och lika i värde och rättigheter. FN:s konventioner om de mänskliga rättigheterna, inklusive barnkonvention, och den svenska diskrimineringslagen utgör det rättsliga ramverket för Erikshjälpens Mångfaldspolicy.

I Sverige och i våra samarbetsländer finns strukturer som hindrar en positiv utveckling för alla människor. För att skapa en hållbar utveckling måste mångfald, likabehandling och jämställdhet integreras i allt arbete. Erikshjälpen ska vara ett föredöme som främjar positiva attityder och värderingar för ökad mångfald och likabehandling inom arbetslivet, i organisationer och samhället i stort. Socialt hållbar utveckling är beroende av människors delaktighet och tillit till varandra.

 

Hållbar arbetsgivare

Erikshjälpen ska erbjuda en sund, säker och utvecklande arbetsplats där alla medarbetare trivs och är trygga. Erikshjälpens arbetsplatser ska präglas av en kultur där alla känner sig välkomna, kommer till tals och blir respekterade. Medarbetarens hälsa och trivsel är viktig och därför följs både fysisk och psykosocial arbetsmiljö upp systematiskt. Hållbart ledarskap och medarbetarskap är avgörande.

 

Det sociala uppdraget

Erikshjälpen Second Hand har ett utökat socialt uppdrag som går ut på att ge människor som lever i olika former av social eller ekonomisk utsatthet en möjlighet att genom gemenskap, arbetsträning och praktik hitta vägar till personlig utveckling. Butiken är en mötesplats för praktikanter, volontärer med flera som genom sitt engagemang bidrar till hållbar utveckling. I en mängd insatser ska Erikshjälpen erbjuda en god plats för personlig utveckling och engagemang efter individers behov som leder till ökad egenmakt, förbättrad självkänsla, ökad hälsa och välbefinnande, och delaktighet i samhället.

7. Ekonomisk hållbarhet – att hushålla med resurser på lång sikt

Ekonomisk hållbarhet omfattar hur resurser fördelas och kan inte särskiljas från miljömässig och social hållbarhet. Världens resurser är ojämnt fördelade. Det finns många som nästan inte har några tillgångar alls vilket har negativa sociala, politiska och ekonomiska effekter. Erikshjälpens uppdrag är att bekämpa fattigdom och utsatthet genom att förverkliga barns rättigheter.

Att vara ekonomiskt hållbar som organisation handlar om att ha tillräckliga finansiella resurser för den egna verksamheten utan att lägga beslag på resurser som omvärlden och framtida generationer behöver bättre. Ekonomisk hållbarhet för Erikshjälpen är en långsiktig, ansvarfull förvaltning och ökning av de finansiella resurser som möjliggör verksamheten och dess arbete för barns rättigheter. Det är en utveckling som sker med hänsyn till omvärlden miljömässigt och socialt.

 

Ansvarsfull förvaltning av gåvor

Gåvan, både den finansiella och materiella, är grunden i Erikshjälpens verksamhet och därför är betydelsen av gåvogivaren stor. Gåvogivare ska känna sig trygga med att gåvan hanteras hållbart, ansvarsfullt och de ska känna förtroende för organisationens arbetssätt.

Erikshjälpen har 90-konto som innebär att vi lever upp till kraven från Svensk Insamlingskontroll. Vi är också medlem i branschorganisationen Giva Sverige och tillämpar dess kvalitetskod. Vi följer kontinuerligt upp våra projekt för att kontrollera att givarnas pengar går dit de ska och används rätt. Erikshjälpen har olika finansieringskällor, gåvor från enskilda givare, företag, överskott från Erikshjälpen Second Hand och institutionella medel, vilket bidrar till att skapa en stabil ekonomisk situation med stora möjligheter att planera och prioritera insatser.

 

Finansiell effektivitet och kostnadsmedvetenhet

Erikshjälpen ska verka för finansiell effektivitet och hög kostnadsmedvetenhet med hänsyn till våra gåvogivare som finansierar det rättighetsbaserade och humanitära arbetet. Ekonomiskt ansvarstagande innebär åtgärder för att trygga organisationens finansiella ställning enligt uppsatta mål. Vår Placeringspolicy ger ramar för ansvarsfull och effektiv finansiell förvaltning.

Kostnadsmedvetenhet får aldrig innebära att välja det billigaste alternativet om detta samtidigt innebär social eller miljömässig skada för vår omvärld eller negativt kan påverka medarbetare och deras arbetsmiljö. Upphandlings- och inköpspolicyn säkerställer att avtal balanserar kostnad mot hållbarhetsaspekter.

En definition av framgång för Erikshjälpen Second Hand är det överskott som går till det rättighetsbaserade arbetet. Nyckeltal och resultat följs upp löpande för att säkerställa verksamhetens ekonomiska livskraft, och genom ett gott affärsmannaskap skapas möjlighet att bidra till uppfyllandet av Erikshjälpens vision.

 

Korruption

Korruption är ett hinder för ekonomisk och social utveckling och för att vi ska uppnå vår vision. Korruption riskerar också skada Erikshjälpens förtroende både bland dem vi arbetar med och de som finansierar verksamheten. Erikshjälpen arbetar därför emot all form av korruption, och i vår antikorruptionspolicy beskriver vi hur vi gör för att motverka, upptäcka och agera vid korruption.

8. Kompletterande dokument

Inom Erikshjälpen finns grundläggande policys så som Policy för barns trygghet och skydd, Utvecklingspolicy, Policy för mångfald, likabehandling och jämställdhet, Kommunikationspolicy och Hållbarhetspolicyn. Det finns också policys som inom specifika områden som stödjer dessa policys.

När det gäller Hållbarhetspolicyn stödjs den inte minst av Upphandlings- och inköpspolicy, Resepolicy, Arbetsmiljöpolicy, Personal- och rekryteringspolicy, Placeringspolicy och Anti-korruptionspolicy.

¹ ”Brundtland-rapporten”, Vår gemensamma framtid, Världskommissionen för miljö och utveckling, 1988

²Inom planetens gränser – Världsnaturfonden WWF

³Agenda 2030 – globala mål för hållbar utveckling – Svenska FN-förbundet

Publicerad: 27 augusti 2025

Betala med Swish genom att skanna QR-koden

QR kod Erikshjälpen
Gör så här:
  1. Öppna Swish-appen.
  2. Tryck på “Skanna” och rikta kameran över QR-koden.
  3. Bekräfta och signera betalningen med mobilt BankID.