Äventyr lär barn som Ala om rättigheter

Det är lika roligt som det är viktigt. När fjärdeklassare från Sjumilaskolan besöker Barnrättsäventyret finns tid för både klättring, sång och samtal om diskriminering och grupptryck.

– Ducka, ducka, ducka! Akta spindeln! Bra!

Klasskompisarna skriker och hejar samtidigt som en av eleverna kryper ihop för att ta sig under en gul tråd i ett nät som sitter uppspänt mellan träden. Det gäller att inte nudda nätet eller någon av de stora plastspindlar som hänger där.

HGP---barnrättsäventyret_Sverige_barns-rättigheter3

Utbildningsdag om rättigheter

Klassen från Sjumilaskolan är på Björlanda prästgård där Erikshjälpen tillsammans med Göteborgs Räddningsmission ordnar utbildningsdagen Barnrättsäventyret.

– Det dröjer inte många år innan barnen som är här i dag är vuxna och ska ta viktiga beslut som kommer påverka vårt samhälle, så det är jätteviktigt att prata om barns rättigheter och jag tror att det är viktigt att prata om det tidigt, säger Erik Mjönes, projektledare för Barnrättsäventyret.

Vem bestämmer

Han leder en grupp elever till en bana med en brant där barnen med hjälp av ett rep tar sig upp till toppen. Sedan får gruppen en fråga. Vem är det egentligen som bestämmer i skolan? Eleverna kommer fram till att det är rektorn.
– Fast elevrådet också, påpekar Ramla, en av fjärdeklassarna.
– Just det, vi skriver det vi vill i en bok och sen går två personer till elevrådet, säger klasskompisen Ala.

Skapar egen musik

När klockan närmar sig lunch får eleverna hjälpa till att tända en eld och grilla korv. Hönor, bin och fotboll blir det under lunchpausen. Sedan är det dags att göra en egen låt tillsammans med Marcus Sigvardsson. ”Alla har samma rättigheter” blir första textraden. Med hjälp av dator, gitarr och piano har eleverna under mycket skratt och stoj snart hittat ett komp och därefter utkristalliserar sig en melodi. Eleverna sjunger och dansar och vips är låten klar.

HGP---barnrättsäventyret_Sverige_barns-rättigheter2

Fortsätter på skolan

Äventyrsdagen på Björlanda Prästgård börjar gå mot sitt slut, men än är Barnrättsäventyret inte slut.

”Ni ska få ett uppdrag”, säger Erik Mjönes.

Barnkonventionen slår fast att inget barn får diskrimineras. Eleverna får i uppgift att undersöka om alla platser i skolan är tillgängliga även för personer med en funktionsnedsättning.

– Uppdraget är klart när ni har gjort en karta över platser som behöver förbättras, säger Erik och berättar att han kommer hälsa på klassen om några veckor för att ta reda på hur uppdraget har gått.

Innan det är dags att återvända till skolan får eleverna lyssna på den färdiga låten som de har gjort tillsammans.

– Den blev jättebra. Det var verkligen jättekul här i dag, säger Deliah, en av eleverna.

Foto: Sofia Denzler