Vår skönhet på barnens bekostnad

I dag sätter Sveriges television strålkastaren på sminkets baksida. Det sköna vi gärna ser i varandras ansikten har en framställningsprocess som är allt annat än just vackert. Små barn tvingas jobba i indiska gruvor för att ta upp den mineral som kallas glimmer och används i det populära mineralsminket.

Sminkprodukter som puder och ögonskugga får extra lyster, medan barnen som jobbar i de illegala gruvorna riskerar livet och missar skolgången.

Samma mönster går igen i klädindustri och mycket annat. Västvärldens prispress och jakt på effektiva produktionsapparater drabbar ofta de allra minsta, och mest utsatta. De får aldrig del av de fina varuhusens vinster. Och i värsta fall – som när det kommer till glimmer – riskerar de allt förlora allt. Skolgång, hälsa och i värsta fall livet. Det är bra att Sveriges television väcker oss angående denna fråga, så vi kan göra bättre och mer medvetna val.

Sveriges television berättar om 8-åriga Lalita Kumari. Hon drömmer om att få gå i skolan, men istället tillbringar hon dagarna med att hacka fram glimmer i en nedlagd gruva i östra Indien. Lalitas ansikte är täckt av damm och hennes fingrar av blåsor. Hon har jobbat i gruvan sedan hon var fyra år. Arbetet är hårt och farligt. I gruvan finns ormar och skorpioner. Många barn skadar sig på hackor och verktyg, luftvägsproblem som bronkit och astma är vanligt.

Frivilligorganisationer försöker övertala föräldrarna att låta barnen gå i skolan, men det är svårt när fattigdomen är så utbredd.

Enligt Sveriges television är glimmer en mineral som reflekterar ljus och används som pulver i exempelvis ögonskugga och läppstift. Denna typ av smink har exploderat på marknaden de senaste åren, eftersom allt fler konsumenter vill ha smink utan kemikalier.

Indien står för 60 procent av världens glimmerproduktion, mest kommer från illegala glimmergruvor. De flesta är officiellt stängda, på grund av miljöskäl. Och där uppskattar man att minst 5 000 barn jobbar.

Sminket på bilden har inget med SVT:s granskning att göra.