fbpx

Rekordsommar för secondhand.se

Sommaren på Erikshjälpens e-handel secondhand.se har varit något alldeles extra. I juli ökade omsättningen med 134 procent jämfört med 2019 och i augusti med 94 procent. ” Vi har slagit rekord på rekord och jobbat för fullt med att hinna med tillströmningen av kunder. Det har varit fantastiskt”, säger Erikshjälpen Second Hands e-handelschef Frida Espes.

Vad beror försäljningsökningen på?

– Många har semestrat hemma i Sverige i år, vilket verkligen har gynnat e-handeln. Det är dessutom trendigare än någonsin att handla second hand!

Vilka varor har varit hetast under sommaren?

– Vår kategori Hem & Inredning gick allra starkast, det är en stor och bred kategori. Vi märkte ett högt söktryck på designklassiker som Rörstrand, Stig Lindberg och Arabia. Via vår butik i Borlänge fick vi också in en hel del Lisa Larson-verk som sålde som smör.

Har ni sålt något annat under sommaren som du minns lite extra?

– Ja, vi packade 64 kilo barnböcker till en skola. Det är också många av våra stammisar som håller stenkoll på Senast inkommet-kategorin. En dag i somras hade vi, inom 24 timmar, åtta olika beställningar från en och samma kund.

Den grupp som ökar snabbast är våra kunder i åldern 65+

Vilka handlar på secondhand.se?

– De allra flesta som besöker oss är kvinnor i åldern 25-34 år. Den grupp som ökar snabbast är dock våra kunder i åldern 65+. Det är en grupp som ökat stadigt under en lång period, men som tog ett stort kliv framåt när coronapandemin slog till. I dag är 20 procent av våra besökare 65+.

Ni fick ett hemligt familjerecept av en kund?

– Ja! Många kunder uppskattar att vi packar med kärlek och omtanke och vi får många uppmuntrande hälsningar. Det mest unika tack vi har fått är ett hemligt familjerecept som gått i arv från generation till generation – och nu till oss på secondhand.se.

Lyssna gärna på när e-handelschef Frida Espes intervjuas i P4 Gävleborg.