Engagemang som växer i krisen

Volontärkollaps och minskad försäljning – men också enorm hängivenhet och vilja att hugga i för barnens bästa. ”Engagemanget för Erikshjälpen Second Hand är starkt i vanliga fall. Nu visar det sig att i tider som denna finns det lite till att plocka fram”, säger Cathrine Kylesten, regionchef på Erikshjälpen Second Hand.

Efter ett starkt 2019 gick Erikshjälpen Second Hand in i 2020 med stor förväntan. Redan tidigt under våren stod det dock klart att coronapandemin skulle påverka det mesta i samhället – också Erikshjälpen Second Hands möjligheter att genom försäljning av second hand-varor skapa överskott till bistånd.

De är en fantastisk hjälp för oss

– Våra butiker påverkas mycket. Framför allt är personalsituationen ansträngd eftersom en stor del av våra medarbetare är över 70 år eller tillhör någon annan riskgrupp. Men i butikerna finns en jättestor vilja att lösa situationen. De medarbetare som är kvar kämpar hårt och gör ett jättejobb. Vi får nya volontärer varje dag, det är studenter, korttidspermitterade och andra personer vars vanliga aktiviteter har ställts in. De är inte så många att de ersätter 70-plussarna, men de är en fantastisk hjälp för oss, säger Cathrine Kylesten.

Utanför många av Erikshjälpen Second Hands butiker är det fortfarande kö varje dag inför öppning, även om de är kortare och glesare än vanligt. En solig tisdagsförmiddag i Vetlanda väntar ett 30-tal personer på att dörrarna till second hand-butiken ska öppnas.

Jag var rädd i början

– När människor håller distans – och det tycker jag att de flesta är bra på – så tycker jag att det är bra att man kan handla, säger Inga Jankauskiene som är positiv till att Erikshjälpen håller öppet.

Hennes son har varit småkrasslig och hemma ett tag, men nu är han pigg och för första dagen tillbaka på förskolan. Därför passar Inga på att besöka second hand-butiken för att kika efter leksaker till sonen och dottern och kanske några krukor.

– Jag var rädd i början när coronaviruset började spridas. Nu är jag inte rädd längre, men jag är noga med att tvätta händerna och använda handsprit, säger hon.

Erikshjälpens regionchef Cathrine Kylesten är glad och tacksam över att engagemanget för Erikshjälpen är så stort i krisen, både bland gamla och nya medarbetare, kunder, gåvogivare och samarbetspartners.

– Situationen i butikerna är ansträngd, men liksom i vanliga fall finns en stor drivkraft i att skapa överskott för att hjälpa barn runt om i världen. Sen vet vi ju inte hur länge krisen kommer att pågå eller om det kommer nya restriktioner. Det är inte lätt just nu, men människor bjuder till och butikerna kämpar hårt. Den här krisen lär oss att vi är sårbara, men också att det går att hitta nya lösningar, säger Cathrine Kylesten.

Läs mer om Levicia, ny volontär på Erikshjälpen i Örebro.

Läs mer om Elsie, 70-plussare som volontärjobbar hemifrån.